Berlingske Business

Arla fordobler resultatet

Arla
Foto:

Produktionen af mælk kan ikke matche den voksende globale efterspørgsel. Arla har hævet priserne tre gange i første halvår.

Bundlinjen er dobbelt så stor hos Arla efter første halvår som i samme periode sidste år. Nettoresultatet er på 1,1 milliarder kroner trukket op af stigende efterspørgsel og højere priser.

»Arla har præsteret godt i et globalt marked, der generelt har været præget af højere priser, fordi produktionen af mælk ikke kan matche den voksende efterspørgsel. Vores koncernstrategi er blevet fulgt benhårdt både i og uden for Europa, og det har i første halvår resulteret i tre forhøjelser af mælkeprisen til andelshaverne og dermed en øget indtjening til landmændene,« siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh i mejerigigantens regnskab for årets første seks måneder.

Arla har varslet yderligere prisstigninger i september.

Omsætningen lander på 35,7 milliarder kroner i første halvår, en stigning fra 29,9 milliarder i første halvår 2012.
I alt indvejede mejerikoncernen 4,7 milliarder kilo mælk fra sine andelshavere - det er 1,1 milliarder kilo mere end i samme periode sidste år.

Uden for landets grænser melder Arla om øget omsætning. Blandt andet er salget af højt forædlede børneernæringsprodukter og mælkepulver til den globale mejeriindustri fordoblet. Især Kina er en stor aftager, meddeler Arla, som desuden ser lovende på opbygningen af forretningen under Arla-varemærket i netop Kina.

I Rusland noterer Arla en organisk vækst på 25 procent og over 15 procent Mellemøsten og Afrika.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen