Berlingske Business

Arla er blandt de største i verden

Kronprinsparret-Arla
Arla markedsfører sig i udlandet med hjælp fra kongehuset. FOTO: Keld Navntoft/Scanpix Foto:

Arla er en af verdens største producenter af mejeriprodukter i verden. Læs hvor stor, koncernen egentlig, og hvem konkurrenterne er?

Efter mandagens årsregnskab er Arlas omsætning nu oppe på 79,1 milliarder kroner (10,6 milliarder euro), og det placerer mejerikoncernen tæt på de allerstørste i verden. Den hollandske bank, Rabobank, der hvert år laver en opgørelse over de største mejerier i verden, placerer Arla på en syvendeplads i 2014 bedømt på regnskabstal fra 2013.

Med den forhøjede omsætning er Arla stadig på syvendepladsen, men pilen peger opad for det danske firma. Man har således kunne fremvise højere omsætning konstant gennem de senere år, og fra 2010 til 2014 steg den med hele 61 procent.

pix-tuborgh

Verdens største mejerikoncern er igen i år schweiziske Nestlé, som er klar etter på listen. Madgiganten fra Alpelandet, Nestlé, omsætter årligt for 21,3 milliarder euro og er et godt stykke foran nummer to på listen, nemlig franske Danone, som de fleste danskere nok kender bedst for deres yoghurt. De omsætter årligt for 15,2 milliarder euro. Nummer tre er også fransk. Det er nemlig Lactalis, som primært laver ost og smør. De omsatte for 14,6 milliarder i 2013.

En af de mest interessante ting i den globale mejeribranche er, at et par kinesiske producenter stormer fremad, mens de japanske mejerier er fanget i en nedadgående spiral på grund af en svag yen. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at japanske Meiji falder fra 10. til 12. pladsen og Morinaga – ligeledes fra Japan – falder fra 13. pladsen og helt ned på 20. pladsen.

Tendensen i branchen er, at den primære metode til at beholde markedsposition er at opkøbe konkurrenter. Det har flere af de store mejerier gjort i 2014. Arla har fusioneret med det belgiske mejeri, EGM Waldhorn og er blevet medejer af Brasiliens største mejeri, Vigor. Det er nogle af de ting, der skal til, hvis Arla fremadrettet skal holde sin plads som et af de ti største mejerier i verden. I alt eksporterer Arla til over 100 lande i verden, og 90 procent af virksomhedens omsætning kommer fra udenfor Danmark.

Kamp om kinesisk mejerisalg

En interessant detalje er Arlas samarbejde med den kinesiske mejerigigant Mengniu, som selv ligger på 14. pladsen over de største mejerier i verden. Arla købte i 2012 for 1,7 mia. kr. seks procent af aktierne i Mengniu, der er noteret på børsen i Hong Kong. Via Mengniu har Arla adgang til afsætning på det kinesiske mejerimarked, hvor de især sælger mælkepulver.

Arla siger i forbindelse med onsdagens regnskab, at den kinesiske efterspørgsel er stilnet lidt af især i sidste halvår 2014. Det har gjort Kina til en dårligere forretning, end man havde forventet, men der er stadig pæn vækst på det kinesiske marked, ifølge Arla.

Kronprinsparret besøger Beijing

Den franske mejerigigant, Danone, ejer også en andel af Mengniu, men Danone og Arla sælger ikke de samme produkter, og der er derfor ikke direkte konkurrence mellem de to i Kina. New Zealandske Fonterra, som er det fjerdestørste mejeri i verden, har også satset stort på det kinesiske marked. Fonterra satser primært på salg af modermælkserstatning og mælkepulver i Kina og har allerede en stor del af det kinesiske marked for mælkepulver.

Det gør Fonterra til en oplagt konkurrent til Arla, men tørke i New Zealand har ramt Fonterras mælkeproducenter og dermed mejeriets salg til Kina. Det hjælper Arla, siger direktør Peder Tuborgh, som på grund af Fonterras midlertidige problemer oplever øget efterspørgsel på mælkepulver i Kina.

Arla uden aktieselskabsmuskler

Arla har siden starten været funderet på sine andelshavere og idéen bag andelsbevægelsen. Der bliver færre mælkeproducenter i Danmark, men ved hjælp af opkøb og fusioner får Arla alligevel flere og flere andelshavere.

I 2014 nåede man op på 13.413 andelshavere, og det er en stigning på 784 andelshavere. Stigningen kan i høj grad tilskrives fusionen med det belgiske mejeri EGM Waldhorn.

Man havde for nogle år tilbage diskussionen i Arla, om man skulle oprette et Arla Foods A/S, men de fleste andelshavere var bange for, at det ville betyde lavere mælkepriser, så man blev ved andelsmodellen. Forsker i fødevaremarkeder på Københavns Universitet, Henning Otte Hansen, mener, at andelsmodellen kan være et tveægget sværd for Arla.

»Nogle af konkurrenterne som Danone og Nestlé er jo aktieselskaber og kendte brands. De har de økonomiske muskler til at foretage investeringer i udlandet, som Arla ikke helt på samme måde har,« siger Henning Otte Hansen.

Nye konkurrenter, nye markeder

New Zealandske Fonterra er på vej ind på det europæiske marked og har længe haft joint ventures med europæiske firmaer, men nu tager de et mere offensivt skridt. Så sent som tirsdag startede produktionen på Fonterras første helejede fabrik i Europa. Fabrikken ligger i Hereenveen i Holland og skal producere valle og laktose.

»Fonterra kan blive en trussel mod Arla. De er stærke indenfor skummetmælkspulver og kan producere den meget billigt. Derfor kan de sætte prisen på verdensmarkedet,« siger Henning Otte Hansen.

Ifølge Henning Otte Hansen skal Arla vinde på nogle lidt andre parametre end Fonterra. Fonterra vil gerne eje alle dele af værdikæden. Det vil Arla ikke nødvendigvis, og det kan være en fordel for dem, at de går lidt forsigtigt frem og går ind i partnerskaber og joint ventures i stedet.

Det har Arla også gjort i Sydamerika, hvor man nu er medejer af det største mejeri i Brasilien, Vigor.

»Arla skal ud at finde de store vækstmarkeder, og der giver det mening at satse på Sydamerika, hvor der er stor forbrugsvækst. På de markeder kan man så sælge de varer, som er langtidsholdbare og nemme at fragte. Det kan være ost, UHT-mælk eller mælkepulver,« siger Henning Otte Hansen.

Han nævner også, at Arla er langt fremme i at udvikle laktosefrie mælkeprodukter. Det er der mange, som ikke kan tåle, så det kan give Arla fordele at være markedsleder på den type produkter. Det samme gælder også for økologiske mejeriprodukter, hvor Arla er verdens førende producent.

Men den helt store fordel for Arla er netop, at det er et andelsselskab. Så på trods af de hindringer, andelsmodellen giver, er det også Arlas største gevinst, siger forsker i fødevaremarkeder, Henning Otte Hansen.

»Arla har adgang til mælken. De kan garantere kvaliteten og de kender landmændene. Den korte vej fra landmand til kunde er Arlas helt store fordel,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen