Berlingske Business

Arla efterlyser hundredtusindvis af bortkomne mælkekasser

Landmænd Arla skaber jubel blandt mælkebønder og deres banker
På billedet ses de grønne mælkekasser, som Arla nu efterlyser. Foto:

Grønne mælkekasser fra Arla forsvinder i stor stil. Derfor starter mælkegiganten en stor indsamlingskampagne.

Arlas grønne plastikmælkekasser bliver brugt til alt muligt andet end at transportere mælk i.

De er en fast bestanddel af sandkasser og legepladser på institutioner landet over og passer perfekt på bagenden af en knallert. Derfor forsvinder en enorm mængde kasser hvert år.

Men nu vil Arla have sin kasser tilbage. Derfor har selskabet lavet en stor indsamlingskampagne, hvor institutioner og almindelige borgere opfordres til at aflevere kasserne.

minkfarm - 20160914122109135_o

For hver kasse, der bliver leveret tilbage, donerer Arla en krone til Danmarks Naturfredningsforening.

»Altså, det koster os jo penge, at kasserne forsvinder fra systemet. Var de så alletiders sikre legetøj, så vi kunne bruge det som branding, var det en anden snak. Men de er ikke lavet til at være legetøj.«

»Vi er utrygge ved det. Mange kasser går i stykker og får skarpe kanter. Derfor skal de ikke ligge i sandkassen eller bruges af børn,« siger den ansvarlige for forsyningskæden hos Arla, Karen Tybjerg.

Derudover koster det Arla over seks millioner kroner om året, at kasserne forsvinder, samt giver en stor miljøbelastning, fordi der skal laves nye.

Billede

Det er da heller ikke små tal, der er tale om. Arla mister 300.000 grønne mælkekasser om året ud af de to millioner, der er i omløb.

Med indsamlingen håber Arla på at samle 75.000 til 100.000 mælkekasser ind fra hele landet. Det er dog kun en brøkdel af alle dem, der er forsvundet i årenes løb.

»Det er stadig kun en tredjedel af dem, der forsvinder på et år.«

»Vi aner dybest set ikke, hvor de bliver af. Vi kan se, at mange er i børnehaver og daginstitutioner Men hvor alle de andre bliver af, det ved vi simpelthen ikke.«

»Vi håber sådan, at vi kan appellere til, at folk afleverer kasserne. Både dem, der er i stykker, og dem, der ikke er,« siger Karen Tybjerg.

Funny young woman mustache from yogurt (milk, mustache). Dairy products concept

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen