Berlingske Business

Arla-direktør forventer bedre markedsvilkår i 2016

Arla
Administrerende direktør Peder Tuborgh tror på lysere tider for mælkeproducenterne efter et vanskeligt 2015. Foto:

Administrerende direktør Peder Tuborgh tror på lysere tider for mælkeproducenterne efter et vanskeligt 2015.

Efter et vanskeligt 2015 ser Arlas administrerende direktør nu frem til et år, hvor han håber på lidt bedre markedsvilkår end i det forgangne.

Her betød EU-mælkekvoternes ophør og faldende efterspørgsel fra Rusland og Kina, at verdensmarkedspriserne faldt markant.

Arla

Men der er små lyspunkter i horisonten, mener Peder Tuborgh.

»Vi har en særdeles vanskelig opgave foran os i 2016, da den globale mælkeforsyning stadig vil være større end efterspørgslen.«

Mælk

»Vi forventer, at det globale marked vil begynde at vende i en positiv retning i anden halvdel af 2016, siger han i en kommentar til 2015-regnskabet.«

Arla har med en række tiltag gjort sit til at ruste sig til den nye markedsvirkelighed. Andelsselskabet har for nylig præsenteret sin 2020-strategi, hvor målet er at vokse i otte globale mejerikategorier og seks markedsregioner.

»Vi er overbeviste om, at Arla har den rigtige strategi til at føre både virksomheden og dens ejere sikkert ind i fremtiden ved at holde fast fokus på organisk vækst inden for vores eksisterende varemærkeforretning,« siger Peder Tuborgh.

Peder tuborgh

Ud over den nye strategi har mejerikoncernen desuden iværksat en sparerunde, der kommer til at koste 500 funktionærer jobbet, og så har man gødet jorden for yderligere vækst på markederne uden for EU.

»Vi har fortsat med at bane vejen for international vækst ved at etablere stærke regionale salgsteams tæt på kunderne og forbrugerne og ved at indgå partnerskaber med stærke lokale aktører i Nigeria, Senegal, Egypten og Australien,« siger Peder Tuborgh.

02BUSBUSINESS-132948.jpg

Arlas totale omsætning faldt med 3,3 procent i 2015, selv om mængden af andelshaver mælk steg med næsten 7 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen