Berlingske Business

Arla bliver blæst baglæns af sin største konkurrent

arla
Arlas CFO, Natalie Knight, forklarer, at den primære årsag til, at RFC år efter år giver Arla baghjul på indtjeningen, er det hollandske selskabs forspring på det asiatiske marked. Foto:

Siden 2013 har det kostet Arlas ejere 9,8 mia. kr. på bundlinjen, at mejerikoncernen ikke kan følge med sin største konkurrent - den hollandske sværvægter Royal Frieslandcampina, RFC, skriver Finans

RFC har fem år i træk haft en markant højere indtjening end Arla. Begge virksomheder er andelsselskaber, som er ejet af mælkeproducenterne, så forskellene i indtjening slår direkte igennem på bundlinjen hos landmændene.

»Det er forfærdeligt mange penge. Beløbet er så stort, at det for mange mælkeproducenter simpelthen er forskellen på, om man vinder eller forsvinder. Arla halter efterhånden kronisk efter RFC, og det værste er, at Arlas indtjeningsefterslæb den seneste tid er eskaleret,« siger Kjartan Poulsen, formand i Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, til Finans.

Beregninger, som Finans har foretaget, viser, at Arla i perioden 2013-2017 i gennemsnit har leveret en indtjening pr. liter mælk, som er 17 øre lavere end RFC's tilsvarende indtjening og mælkeafregning. Dette efterslæb har i løbet af de seneste fem år kostet Arlas andelshavere 9,8 mia. kr. på bundlinjen.

09BUSPix2-Peder-Tuborgh-143.jpg

Arla har andelshavere i en række lande, men alene de danske andelshavere har mistet næsten 4 mia. kr. på bundlinjen som følge af indtjeningsefterslæbet.

»Der er to helt centrale forklaringer på, at Arla har en lavere indtjening og mælkepris end RFC,« vurderer Arlas koncernfinansdirektør Natalie Knight.

»Den primære forklaring er, at RFC's forretning i Asien er langt større end vores. De etablerede sig i Asien mange årtier før os og har sikret sig et forspring, som de seneste år har vist sig at være guld værd. Den anden guldgrube i mejeriindustrien er i disse år produktion af ingredienser i form af proteiner og laktose på basis af valle. Også på dette område har RFC opbygget en forretning, som er relativt større end Arlas,« påpeger Natalie Knight over for Finans.

456057922.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen