Berlingske Business

Arla beskytter små økomejerier

04busArla-UK2_Business
Arla Foods i Storbritannien satser stort på mærket Cravendale, der er blandt de stærkest voksende varemærker i landet.

Arla kunne udkonkurrere de små mejerier, men gør det ikke. Selskabets ejere er utilfredse med, at selskabet beskytter konkurrenter.

Gennem mange år har Arla haft et ry for at være en aggressiv virksomhed, der knuste konkurrenterne, men nu kritiseres mejerigiganten for det stik modsatte, skriver Jyllands-Posten.

Ejerne er utilfredse med, at Arla angiveligt er begyndt at optræde som en beskyttende storebror, der holder hånden over små konkurrenter.

Selskabet beskyldes for at levere en kunstig lav mælkeafregning til sine økologiske andelshavere i Danmark for at beskytte konkurrenterne.

»Det er et alvorligt problem for os, der er andelshavere i Arla. Vi er også under pres og har brug for hver en krone i mælkepenge. Arla bør fokusere på at betale den højest mulige mælkepris til sine andelshavere uden at skele til alle mulige andre hensyn,« mener Jette Jacobsen, der er økologisk mælkeproducent og medlem af Arlas repræsentantskab.

Mejerigiganten har længe haft en stor overproduktion af økomælk i Danmark, men har nu fuldstændig udsolgt efter en periode med god vækst i eksporten, og alligevel har Arlas pristillæg for økomælk i Danmark været uændret siden februar 2012. Selskabet har økologiske andelshavere i både Danmark og Sverige, men betaler en højere afregningspris til de svenske andelshavere.

»Forklaringen er, at Arla holder hånden over de små økologiske mejerier i Danmark. Man undlader at hæve afregningen, fordi det ville få andelshaverne i de små mejerier til at flytte til Arla. Hvis andelshaverne begynder at forlade de små mejerier, vil de hurtigt være truet af lukning. Hos Arla frygter man at blive kritiseret for at vælte de små selskaber,« forklarer Jette Jacobsen, der også er medlem af Arlas økologiudvalg.

Hun mener, at Arla tjener så godt på økomælk, at selskabet sagtens kunne hæve afregningen til selskabets danske økologer.

»Arla tjener flere penge på økologisk mælk end de små mejerier, fordi Arla er et stort selskab, der kan eksportere mælken til mange forskellige lande,« siger Jette Jacobsen.

Viceadministrerende direktør Povl Krogsgaard fra Arla Foods afviser, at selskabet holder den økologiske mælkeafregning kunstigt nede i Danmark for at beskytte de små konkurrenter, men medgiver dog, at Arla tager visse hensyn.

»Det siger sig selv, at storebroderen i en branche altid vil have et særligt ansvar,« siger Povl Krogsgaard uden at ville definere nærmere, hvordan Arla udviser denne ansvarlighed.

Ifølge Jyllands-Posten kan det dog også give forretningsmæssig mening for Arla at beskytte små, ufarlige danske konkurrenter, for hvis de forsvandt, kunne det skabe plads til mere slagkraftige udenlandske selskaber.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen