Berlingske Business

Araberne og svenskerne er vilde med dansk økologi

øko
Arkivfoto. Økologiske fødevarer fra Danmark er mere end nogensinde populære i udlandet. Eksporten buldrer frem. Foto:

Økologiske fødevarer fra Danmark er mere end nogensinde populære i udlandet. Eksporten buldrer frem. I år venter Økologisk Landsforening en øko-eksport på 2,2 mia. kr., og i 2020 ventes 1,3 mia. kr. mere i valutaindtægter.

Eksporten af økologiske fødevarer fortsætter sin kraftige vækst. I år venter Økologisk Landsforening, at eksporten vil nå 2,2 milliarder kr. mod 1,9 mia. kr. sidste år. I 2013 var tallet 1,5 mia. kr. Foreningen jubler over fremgangen.

»Jeg tror, den økologiske eksport når op på 3,5 mia. kr. i 2020. Det er en halv mia. mere end vores hidtidige vurderinger,« siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i ­Økologisk Landsforening.

Særligt mejeriprodukter, kød, frugt og grønt driver væksten. Tyskland og Sverige er Danmarks største og næststørste eksportland på økologi. I år ventes en eksport på omkring én mia. kr. til Tyskland.

»Sverige var med en vækst på 23 pct. det land i Norden, der i første halvår 2016 havde størst vækst i det økologiske salg, og det smitter naturligvis af på den danske eksport. Jeg skyder på, at vores eksport til Sverige i år og de kommende år vil vokse med 20-30 pct. årligt,« siger Helene Birk fra Økologisk Landsforening.

Øko til arabere

I sidste uge var en række danske øko-virksomheder sammen med foreningen på eksportfremstød i Sverige samt i Dubai og Abu Dhabi i den rige forbundsstat De Forenede Arabiske Emirater ved Den Arabiske Golf for at præsentere produkter for forbrugere, dagligvare­kæder og grossister. Dubai har f.eks. langtidsholdbar mælk og smør fra Arla Foods og Thise Mejeri, æg fra Danæg og andre økovarer på butikshylderne. Emiraterne er i dag blandt Danægs største eksportmarkeder. Blandt nyhederne er, at Naturfrisk netop har sendt mange tusinde økologiske colaer til Du­bai.

»Det er god forretning at eksportere dertil, og det er en kontakt, som vi forventer mere af,« siger Niels Rømer, adm. ­direktør og medejer af Naturfrisk.

Thise er blandt de danske øko-ekspor­tører, der allerede er pænt repræsenteret i Dubais supermarkeder.

»Siden vi kom ind for ét år siden, er ­leverancerne blevet større og større. Økologi stiger i Europa og vil også gøre det i Mellemøsten. Vi er kommet til Dubai for at gøre en god forretning og for at tjene penge,« siger Poul Pedersen, topchef i Thise Mejeri.

22BUSNiels-R-mer-125214.jpg

At der er massiv vækst i økologien, både i Danmark og andre lande, betyder, at der er mange forbrugere rundt om i verden, som gerne vil betale for de økologiske varer, fastslår brancheorganisationen Landbrug & ­Fødevarer.

»Det tager tid at komme ind på et eksportmarked, men nu har vi et gennembrud på den økologiske eksport, og der er et stort potentiale i det her marked,« siger Kirsten Lund Jensen, der er brancheorganisationens økologichef.

18BUSBUSINESS-110553.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen