Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Analytikere: Carlsberg jagter ikke opkøb fra ny mastodont

FILE INDONESIA DENMARK ECONOMY CARLSBERG
Bliver fusionen mellem verdens to største bryggerigrupper, SABMiller og AB InBev, en realitet, vil det få minimal betydning for Carlsberg. Foto:

Carlsberg har for længst erkendt, at kampen om at vokse sig stadig større er nytteløs, siger analytikere.

Bliver fusionen mellem verdens to største bryggerigrupper, SABMiller og AB InBev, en realitet, vil det få minimal betydning for Carlsberg.

Det vurderer chef-aktieanalytiker hos Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen, efter EU-Kommissionen tirsdag godkendte aftalen på betingelse af, at AB InBev skal sælge stort set hele SABMillers ølforretning i Europa fra.

- Denne her fusion har været længe undervejs, og Carlsberg har allerede lagt en strategi ud fra, at den går igennem. Carlsberg kan ikke følge med, når de andre bliver så store, så derfor fokuserer man mere på den regionale indsats og skærer forretningen til, siger han.

SABMILLER-M&A/ABINBEV

Hvis AB InBev opfylder EU's krav og overtager SABMiller, betyder det, at J.C. Jacobsens gamle bryggeri rykker op fra verdens nummer fire til verdens nummer tre efter Heineken på andenpladsen.

- Carlsberg har erkendt, at det der med at blive og større og større er nytteløst, for denne her fusion skaber en mastodont på markedet i forhold til nummer to og tre, siger Michael Friis Jørgensen.

Derfor satser Carlsberg i stedet på at blive mere aktiv på de markeder, bryggeriet allerede er på frem for at vokse, forklarer analytikeren.

Tuborg reklameskilt.

Han vil ikke udelukke, at Carlsberg kunne være interesseret i nogle af de østeuropæiske mærker, der bliver solgt fra, men lige nu tyder intet på det, siger han.

Samme vurdering lyder fra Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

- Carlsberg er ikke aktivt på udkig efter eventuelle opkøb, så jeg ser det ikke som om, at det giver selskabet nogen mulighed for at styrke dets markedsposition. Carlsbergs fokus lige nu er langt mere indadvendt og langsigtet, siger han.

FILE BELGIUM AB INBEV SABMILLER TAKEOVER

Tilbuddet fra AB InBev svarer ifølge nyhedsbureauet Reuters til en samlet pris for SABMiller på 122 milliarder dollar - svarende til godt 812 milliarder danske kroner.

SABMiller har mærker som Miller, Peroni, Pilsner Urquell og Grolsch, mens AB InBev sidder på Corona, Stella Artois og Budweiser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen