Berlingske Business
11:08Carlsberg åbner endnu et bryggeri i Indien

Analytiker: Carlsberg er nødt til at se på muligt køb af Peroni

Carlsberg trodser modgang i Rusland
Arkivfoto. Foto:

Ølmærket Peroni kan være en interessant opkøbsmulighed for danske Carlsberg.

Bryggerigiganten AB-Inbev meddeler torsdag, at den vil undersøge mulighederne for at sælge ølmærkerne Peroni og Grolsch for at sikre myndighedernes godkendelse af købet af Sabmiller i andet halvår 2016.

Og netop ølmærket Peroni kan være en interessant opkøbsmulighed for danske Carlsberg, selv om opkøb generelt ikke står højest på dagsorden hos selskabets ledelse i øjeblikket.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Det vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank over for Ritzau Finans.

- Opkøb af varemærker ligger ikke øverst på Carlsbergs agenda i øjeblikket. De er i gang med nogle meget store, interne omvæltninger i selskabet i øjeblikket, men det er klart, at når der dukker større brands op til salg, hvilket der ikke gør særlig tit, så er de nødt til at kigge på det, siger Morten Imsgard og fortsætter:

- Som jeg ser det, vil Carlsberg være mest interesseret i at få fingrene i Peroni-brandet. Det kunne hjælpe dem i deres engelske forretning, som har nogle meget store udfordringer med, at man ikke har en stærk nok brandportefølje på det engelske marked. Carlsberg-brandet står dårligt i England - bedst illustreret med at Tesco har smidt mange af deres brands på porten, lyder det fra senioranalytikeren.

Han påpeger, at Sabmiller har haft stor succes med Peroni-mærket i England og har formået at skabe et lukrativt produkt, som stormer frem i de engelske supermarkeder og restauranter.

- Med Peroni om bord vil Carlsberg få en bedre mulighed for over tid at skabe en mere attraktiv og dermed lønsom forretning i det engelske marked, vurderer Morten Imsgard.

Han påpeger, at det for Carlsberg vil være mest attraktivt alene at se på opkøbsmuligheden for Peroni-mærket og undlade at kigge nærmere på hollandske Grolsch, fordi mærket ikke passer ind i selskabets strategiske forretning. Og så ville en erhvervelse af Peroni som en bonus øge Carlsbergs eksponering i Norditalien.

c

Men Peroni-mærket har over de seneste år leveret solide resultater i det engelske marked, og det gør også mærket særdeles attraktivt for andre bryggerier, understreger Morten Imsgard.

- C&C-Group er et irsk selskab, som har en rigtig stærk cider-position i England. De kunne måske også være interesserede i at udvide deres brandportefølje i det engelske marked og få fodfæste i ølkategorien, mere end de har i dag, siger Morten Imsgard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen