Berlingske Business

Analyse: Carlsbergs nedtur i Rusland fortsætter i 2014

CARLSBERG_rusanalyse_Business
Er glasset halvt tomt eller halvt fyldt for Carlsberg i Rusland?  Foto:

Nedturen på det russiske ølmarked vil efter alt at dømme fortsætte i 2014 og yderligere presses Carlsbergs omsæt­ning og indtjening.

Det russiske ølmarked faldt 9 procent i tredje kvartal, mens Carlsbergs øl-volumen faldt organisk med 15 procent. Ifølge Canadean, et af verdens mest anerkendte markedsforsknings-institutter, vil det rus­siske ølmarked næste år falde yderligere mindst ti procent tilbage, efter en nedtur på over 20 procent i de seneste år.

I en markedsrapport fra august i år skriver Canadean, at »den nuværende lovgivning og forventet kommende lovgivning forventes at føre til yderligere nedgang i 2013 og potentielt til en tocifret tilbagegang i 2014«. Markeds­forskerne hos rivalen Euromonitor forudser i en rapport fra oktober i år et volumenfald på det russiske ølmarked i perioden fra 2012 til og med 2017, der vil svare til en pro­cent om året.Der er flere årsager til, at udsigterne for det russiske ølmar­ked fortsat er afdæmpede:

17bustegning Bob 17112013.jpg

 

• Afgiftsforhøjelserne fortsætter, og effekten vil række ind i fremtiden. Den seneste afgiftsforhøjelse på 20 procent i 2012 har foreløbig accelereret nedgangen i markedet. Tilbagegangen i forbruget er drevet af et lovregime, der af Canadean betegnes som ”fjendtligt” – for eksempel er salget gennem de kiosker, der har stået for en femtedel af ølsalget, blevet forbudt.

• Konkurrencen fra vodka bliver hårdere. Canadean skri­ver, at i 2012 var nedgangen i ølforbruget ledsaget af, at forbrugere med lave og mellemindkomster gradvist lagde forbruget om fra produkter med lavt alkohol­indhold som øl og vin til spiritus, hvilket løftede pro­duktionen af vodka med 12 procent og af anden stærk spiritus med 20 procent.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 37.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her


chris warm

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen