Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Amerikansk landbrug sparer kassen på big data

Landbrug
Foto:

Vi er ved at blive skyllet væk i en datatsunami, mener ekspert, der efterspørger en ny måde at kuratere den på. Amerikansk landbrugsforening har fundet opskriften.

Vi er ved at drukne i data. Big data, og der er tilsyneladende intet, vi kan gøre ved det. I hvert fald så længe vi alle er omvandrende informationskilder med vores smartphones og tablets.

Det mener IBM's Haig Peter, der er dødtræt af udtrykket big data, som mere er blevet et modeord end et brugbart begreb.

"Derfor bruger jeg udtrykket "datatsunami", fordi det vokser, og vi kan ikke stoppe det. Og vi bidrager desværre alle til at genere den data," siger Haig Peter til Ingeniørforeningens nye teknologipodcast Techtopia.

ROBOTTER

Haig Peter er senior executive consultant ved IBM's forskningscenter i Zürich. Han mener ganske enkelt, at datatsunami har mere med virkeligheden at gøre, fordi datamængden i bund og grund er en naturkraft, som vi kun ser en lille del af.

"80 procent af vores data i dag er mørk data. Det er mørk data, fordi vi ikke har forstået det endnu, vi har ikke aflyttet den, og om ikke så længe vil det være 93 procent af vores data, der vil være mørk. Så kan vi foretage afgørende beslutninger baseret på kun 7 procent af den information, vi kender til, eller bør vi finde en måde at forstå resten, så vi faktisk kan foretage endnu bedre beslutninger," spørger Haig Peter retorisk.

27BUSBjarne-Corydon-192504.jpg

Dataopdragede landmænd

Et af de steder der virkelig har fået noget ud af store datasæt, er overraskende nok den amerikanske landmandsorganisation Farmers Business Network. Den består af 3000 landmænd og data for 10 millioner hektar jord, som vicepresident i organisationen, Elisabeth Fastiggi, formulerer det.

I Farmers Business Network har man over bare tre år samlet ellers konkurrerende landmænd om den fælles sag at få det maksimale ud af deres jord.

"Ved at dele denne data er vi i stand til at give dem et perspektiv på, hvad der sker i deres landbrug, og hvad de største bidragydere til høstudbyttet, og ultimativt investeringsafkastet, er. Derudover giver vi dem en komparativ analyse for at se, hvordan de klarer sig sammenlignet med alle de andre landbrug i en 100 mil radius," forklarer Elisabeth Fastiggi til Techtopia.

Den indsamlede data omhandler alt fra beplantning, gødningsredskaber og jordtyper til vejr og fugt. Og selvom landmændene ikke er vilde med ideen om at dele oplysninger med konkurrenterne, så har Farmers Business Network overbevist dem ved, at den enkelte landmand kun kender sine egne data og et gennemsnit for området omkring sig.

09BUSforside-det-store-1434.jpg

En øjenåbner

At det så har været et helt andet produkt, der har været den store succes er kommet bag på Elisabeth Fastiggi.

Farmers Business Network fandt efter noget tid ud af, at landmændene ofte betalte vidt forskellige priser for de produkter, de købte. Så fra kun at administrere den data, der var i jorden, fik de nu også indblik i deres indkøbsdata. Det har sidenhen sparet landmændene for mange penge.

"Det var meget øjenåbnende. Vi kalder det et prisgennemsigtighedsværktøj, og det er blevet et meget stærkt værktøj for vores landmænd. Vi lærte, at der var fra 40 procent og helt op til 300 procent forskel i de priser, de betalte for de præcis samme produkter. Nu kan landmændene gå til deres sædvanlige forhandlere og købe fx kemisk beskyttelse til deres afgrøder og sige, 'vent et øjeblik, hvorfor betaler jeg så meget i forhold til de andre i mit område?'" siger Elisabeth Fastiggi.

it-uni

Men uden et alternativ havde landmændene ikke for alvor en gunstig forhandlingssituation. For hvis forhandleren holdt fast i sin pris, hvem skulle de så gå til?

"Derfor lancerede vi for lidt mere end et år siden et program ved navn FBN Direct, hvor vi faktisk går direkte til producenten og bringer produktet ind i vores eget system. Derfra sælger vi direkte til landmændene, så de nu har et alternativ," siger Elisabeth Fastiggi og fortæller samtidig at Farmers Business Network har planer om at udvide forretningen til både Canada og Sydamerika.

Og sådan blev landbrug til big data Landbrug.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes her.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Sommerhus - 20170710002623369_

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen