Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Amazon og Google æder sig ind på Just Eats madmarked

JE
Overskrift
Udbringningsbilerne fra Just Eat skal til at køre om kap med nye konkurrenter på madudbringningsmarkedet. Foto:
USA ECONOMY AMAZON PRIME AIR
Overskrift
Amazon tester i øjeblikket levering med dronefly, og ifølge en analytiker er det bare et spørgsmål om tid, før man kan få en hamburger fra himlen. Foto:
US-GOOGLE-BRINGS-ITS-SAME-DAY-DELIVERY-SERVICE-TO-LOS-ANGELES
Overskrift
Også Google er klar til at entrere markedet for levering. Med Google Express kan man få udbragt alt fra bleer til legetøj - og madvarer. Tjenesten findes endnu kun på det amerikanske kontinent. Foto:

Efter mere end et årtis fremgang udfordres den danske takeaway-virksomhed Just Eat af store internetspillere som Google og Amazon.

Siden begyndelsen af årtusindet har danske Just Eat kværnet derudaf som en scooter på pizzalevering. I dag findes internetvirksomheden, der specialiserer sig i udbringning af takeaway, i en række lande verden over, men trods succesen anbefaler flere investorer at sælge selskabets aktier. Det skriver amerikanske Bloomberg News.

Årsagen er, at Just Eats koncept, som ellers roses af investorerne for sin enkelthed, er under begyndende pres fra store aktører som Google og Amazon.

pix-Pinterest-købeknap

Begge koncerner er i USA begyndt at tilbyde levering af indkøbsvarer, og ifølge den engelske aktieanalytiker Cyrus Mewanella fra CM Research er det blot et spørgsmål om tid, før man kan bestille en hamburger på Amazon og få den leveret til hoveddøren af en drone.

»Just Eat rider højt på en bølge, der nu har kørt sit løb,« udtaler hun til Bloomberg, hvis egne analytikere ligeledes estimerer et fald i væksten de næste par år.

Samme toner lyder fra en anden britisk analytikere, der roser Just Eat for at have været hurtigt ude med sin forretningsmodel, men mener, at selvsamme model vil være udateret inden for tre-fem år. Om end der fortsat vil være øget indtjening at hente for virksomheden i samme periode.

SWITZERLAND-ECONOMY-TRANSPORT-DISTRIBUTION

Mens briterne derfor anbefaler at sælge Just Eat-aktier inden for den nærmeste fremtid, ryster fondsforvalter Lorenzo Carcano i Frankfurt ikke på hånden. Han holder fast i sine Just Eat-aktier, da han påpeger, at forretningsmodellen stadig er brugbar i lande, hvor udviklingen endnu ikke er nået lige så langt som på Googles og Amazons jagtmarker.

Mens de to internetgiganters nye leveringsservices endnu kun findes i USA, arbejder Just Eat da også fortsat på at udvikle sit koncept og udvide i nye lande. Senest med opkøbet af den tilsvarende service Menulog i Australien for 4,5 mia. kr.

just eat

Det rekordstore beløb inden for opkøb af madudbringningsvirksomheder afspejler Just Eats position i førerfeltet. Selv om Just Eat stadig er mindre end sin største konkurrent, GrubHub fra Chicago, er virksomheden siden sin børsnotering for snart halvandet år siden vokset hurtigere end den amerikanske modstander.

Mere præcist er Just Eats aktier steget med 60 pct. siden børsdebuten, og virksomheden anslås dermed i dag at have en værdi på 29,8 mia. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen