Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Alle venter spændt på den ukendte hollænder

Ny Carlsberg CEO, Cees 't Hart
Ny Carlsberg CEO, Cees 't Hart Foto:

Der er ikke mange i Danmark, der kender ret meget til hollandske Cees ’t Hart, der mandag tiltræder i Carlsberg. I mejerigiganten Frieslandcampina har han vist, at han kan samle en stor virksomhed til at arbejde som ét hold. Den evne får han brug for i Carlsberg.

Der er umiddelbart langt fra mælk til øl. Men det er nok også snarere evnen til at få en meget stor, international organisation til at trække i samme retning samt kendskabet til hurtigt omsættelige varer i dagligvarehandlen, der har fået bestyrelsen i Carlsberg til at udpege Cees ’t Hart til topchef. Og efter fire måneder på bænken begynder han mandag.

Han kommer fra Frieslandcampina, et af Europas største mejeriselskaber. Her har han stået for en meget succesfuld integration af to kæmper, da Friesland og Campina fusionerede i 2008. De to hollandske virksomheder havde meget forskellige kulturer, og netop evnen til at få den store fusion til at lykkes glat uden store gnidninger går igen, når talen falder på Cees ’t Hart. I Carlsberg skal han dermed fortsætte og sætte yderligere fart på den rejse, som Jørgen Buhl Rasmussen var med til at sætte i gang, og som har betydet, at Carlsberg i dag arbejder væsentligt mere som én gruppe frem for en samling af bryggerier i forskellige lange.

Talent for fusion

Dertil kommer Cees ’t Harts lange erfaring fra den meget store producent af dagligvarer Unilever, der har et utal af meget kendte og meget forskellige brands under sig. Herfra kan han utvivlsomt tage nogle erfaringer og bruge i Carlsberg, lyder det fra flere sider.

»Cees ’t Hart har vist, at han kan sammenlægge to meget store virksomheder og gøre det godt. Den erfaring og evne kan man godt bruge i Carlsberg. Ligesom Carlsberg er Frieslandcampina et selskab med stordriftsfordele, og desuden har Cees ’t Hart erfaring fra en global varemærkevirksomhed som Unilever, der kan blive gavnlig i Carlsberg,« siger Søren Samsøe, der er aktieanalysechef i SEB, og som følger Carlsberg tæt.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Cees ’t Hart har ligesom den afgående Carlsberg-boss Jørgen Buhl Rasmussen en baggrund med ekspertise i marketing og produktlanceringer. Flere peger på, at det gør Hart til et godt match til den mere talorienterede koncernfinansdirektør i Carlsberg Jørn P. Jensen.

»Vi har prøvet at undersøge, hvad han er for en, og hvad han kan. Han virker dygtig og på mange punkter har han samme profil som Jørgen Buhl Rasmussen,« siger en investor, der ønsker at være anonym.

I Unilever havde Cees ’t Hart blandt andet direktørposter i Singapore, Polen og Ungarn. Han har også arbejdet som øverste direktør for Unilevers kosmetik-datterselskab Lever Fabergé i Italien, inden han blev marketingschef for Unilever i Europa med base i Rotterdam. Efter 24 år hos Unilever skiftede han til mejeribranchen. Nu forestår opgaven med at få drevet mere værdi ud af Carlsberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen