Berlingske Business

Aldi indkasserer igen kæmpe øretæve i discountkrigen

Aldi
Det kører rigtig skidt for Aldi i Danmark. I 2014 fik indkasserede lavpriskæden et svimlende underskud på over 265 mio. kr.  Foto:

Den tyske supermarkedskæde Aldi har endnu engang indkasseret en kæmpe ørefigen i den danske discountkrig. Kædens nedtur fortsatte i 2014, da Aldi indkasserede et underskud på hele 265 mio. kr.

Det kører bare ikke for Aldi i Danmark. Aldi har de seneste fem år tabt næsten 680 mio. kr. på at drive sine lavprisbutikker i skarp konkurrence med kæder som Netto, Lidl, Fakta og Rema1000.

Aldis regnskab for 2014 viser, at kæden sidste år havde et dundrende underskud på hele 265 mio. kr. Supermarkedskæden taber 7,20 kr. på selve driften for hver gang, der blive solgt varer for 100 kr.

Lavpriskædens omsætning beløb sig sidste år til 3,5 milliarder kr. hvilket var uændret fra året før - og et par hunderede millioner mindre end for fem år siden. Underskuddene er steget hvert år siden 2010. Særligt de seneste tre år har de blodrøde tal slået markant ud på kassebonen. Ifølge regnskabet for 2014 har Aldi i Danmark sidste år fået tilført 800 mio. kr. i ny kapital for blandt andet at dæmme op for underskuddene.

 

Aldis danske direktør Hans Erik Hansen har tidligere fortalt, at pengene skal bruges til at modernisere butikkerne rundt om i landet, da flere af kædens afdelinger ikke lever op til nutidens krav for en discountbutik.

pix_aldi
LÆS MERE : Aldi er sorteper

Ledelsens forventninger til fremtiden er meget løse i kanten, men man sigter dog efter at opnå bedre resultater for 2015.

»Selvom vi har lukket flere butikker, har der været en stigning i omsætningen. Resultatet er ikke blevet som forventet, hvilket skyldes stigende omkostninger og store investeringer,« skriver ledelsen i Aldis årsregnskab og konstaterer samtidig, at resultatet ikke er tilfredsstillende.

Aldi har de seneste år været tvunget til at lukke butikker for at inddæmme krisen, mens mange af konkurrenterne har gjort det stik modsatte.

24BUSNYAld-i4-5.jpg

Dog har landets største discountkæde Fakta også store problemer med at få forretningen til at løbe rundt og landede for et år siden det værste regnskab i kædens historie.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen