Berlingske Business

AB Inbev annoncerer køb af SabMiller - og frasalg

SABMILLER-M&A/A B I
Foto:

Brylluppet mellem verdens største bryggeri, Sabmiller, og verdens næststørste, AB Inbev, er nået et skridt længere op ad kirkegulvet, idet AB Inbev nu har præsenteret et formelt købstilbud på den anden bryggerigigant.

Det er nu officielt. Verdens største bryggeri, Anheuser- Busch InBev, tilbyder at købe verdens næststørste bryggerigruppe SABMiller, for hvad der svarer til 745 milliarder kr. En handel, som SABMillers bestyrelse har erklæret sig positv over for.

Samtidig oplyser Anheuser- Busch InBev, at man vil sælge SABMillers ejerandel på 58 pct. af bryggerigruppen MillerCoors til den anden aktionær, Molson Coors, for 12 milliarder dollar, svarende til godt 80 milliarder kr. Den transaktion forudsætter selvfølgelig, at SABMiller-aktionærerne takker ja til Anheuser- Busch InBevs frieri.

Frasalget af den store ejerandel i MillerCoors skyldes ifølge Financial Times, at det vil gøre det lettere for de amerikanske og kinesiske konkurrencemynidgheder at sluge den gigantiske ølfusion.

Anheuser Busch InBev anslår, at en fusion af ølverdens to store kan give årlige omkostningssynergier på 1,4 milliarder dollars om året, svarende til knap 10 milliarder kr.

»Vi mener, at denne kombination vil generere betydelige vækstmuligheder og skabe øget værdi til gavn for alle interessenter,« udtaler Anheuser Busch InBevs topchef Carlos Brito i redegørelsen for købstilbuddet.

Anheuser-Busch InBev blev selv til ved en kæmpefusion i 2008, da belgiske InBev gik sammen med Anheuser-Busch, der først og fremmest var kendt for ølmærket Budweiser. I dag består mærkeporteføljen også af Stella Artois, Beck's, Staropramen, Leffe og Hoegaarden. Bryggerikoncernen omsatte sidste år for 47 milliarder dollars - svarende til 325 milliarder kr.

SABMiller blev til i 2002, da det sydafrikanske SAB købte amerikanske Miller. SABMiller står bag et hav af ølmærker - blandt andre Fosters, Pilsner Urquell, Peroni og Grolsch. SABMiller solgte sidste år for 34 milliarder dollars, svarende til knap 240 milliarder kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen