Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Aarstidernes udvikling fra jordstænkede grøntsager til madfællesskaber

Danmark er verdensmester i økologi Virksomheden Aarstiderne
På Krogerup Avlsgaard eksperimenter Søren Ejlersen med nye måder at lave mad og drikke. Foto: Søren Bidstrup Foto:

Omstilling. Siden stiftelsen i 1999 har Aarstiderne transformeret sig selv ad flere omgange. Kommuni­kationschef Mette Andersen kalder selv virksomhedens udvikling for Aarstiderne 1.0, 2.0 og 3.0.

Aarstiderne 1.0:
Forbindelsen mellem kunde og bonde
Siden stiftelsen i 1999 har Aarstiderne transformeret sig selv ad flere omgange. Kommunikationschef Mette Andersen kalder selv virksomhedens udvikling for Aarstiderne 1.0, 2.0 og 3.0.

»Det hele begyndte med Søren Ejlersen og Thomas Harttungs vision om at genskabe forbindelsen mellem kunde og bonde. At gøre vejen fra jord til bord så kort som muligt ved at springe de mellemled over, som har været med til at fremmedgøre os i forhold til den mad, vi spiser,« fortæller Mette Andersen.
»Ideen var at fjerne fordyrende eller forstyrrende mellemled. Vi leverede bogstaveligt talt rodfrugter med jord på direkte til kunderne.«

Danmark er verdensmester i økologi Virksomheden Aarstiderne


Aarstiderne 2.0:
Måltidskasserne
»Efterhånden blev vi klar over, at folk ønskede sig mere end kasser med økologisk frugt og grønt. Den mest almindelige grund til, at folk forlod os, var, at de ikke fik brugt det hele. De vidste ikke, hvad de skulle bruge majroen eller knoldsellerien til,« siger Mette Andersen.

»Vi blev opfattet som lidt langhårede og fodformede og for dem, der virkelig havde god tid til at stå og skære rodfrugter. Det var her, vi begyndte at udvikle måltidskasserne. Vi gik fra kun at levere råvarerne til aftensmaden til at levere aftensmaden.«

Billede


Aarstiderne 3.0:
Skabelsen af madfællesskaber

»Vi står på tærsklen til det, vi kalder Aarstiderne 3.0, og hvis du spørger mig om fem år, kan jeg sikkert formulere det klarere. Men det handler om at skabe fællesskaber omkring måltider,« siger Mette Andersen.

»Vi begyndte med at levere råvarer, så leverede vi måltider, altså løsninger, men vi blev klar over, at mad ikke bare er råvarer og måltider.«

»Det gode måltid handler ikke bare om smag, men også om, hvorvidt det var en god oplevelse at tilberede det. Kunder fortæller, at efter de har fået måltidskasser, begynder faderen at lave maden. Eller pludselig laver børnene den. Det er blevet en fælles oplevelse at lave mad, og vi vil gerne støtte op om disse fællesskaber. Måske brede det ud til mere end et snævert familiefællesskab.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen