Berlingske Business

200 millioner til at forske i sundhed og fødevarer

landbrug
Foto:

13 forskningsprojekter har fået tildelt næsten 200 millioner kroner, så vi i fremtiden kan blive klogere på sundhed og fødevarer.

En række danske forskere kan mandag række armene i vejret og juble, efter Det Strategiske Forskningsråd har valgt at dele 200 millioner kroner ud.

Pengene går til 13 ansøgere, der alle forsker i sundhed og fødevarer.

»De projekter, der får støtte, spænder meget vidt, fra at finde frem til mad, der mætter hurtigere, over en mere bæredygtig fødevareforsyning til en sikker og let metode til at screene for tarmkræft,« lyder det i begrundelsen fra Det Strategiske Forskningsråd, der har afvist rigtig mange af de forskere, der forsøgte at få del i de pengene.

Forskningsrådet har i vurderingen lagt vægt på, at alle de godkendte ansøgere har »en stærk international involvering og næsten alle meget stærke samarbejder med virksomheder i ind- og udland«.

»Både kvalitet og relevans er helt i top i år,« siger direktør Lars Hinrichsen, der er formand for programkomiteen for sundhed, fødevarer og velfærd.

To programkomiteer har stået for uddelingen af de cirka 200 millioner kroner.

Den ene arbejder med sundhed, fødevarer og velfærd og har delt 147 millioner offentlige forskningskroner ud til ni projekter. Den anden arbejder med feltet individ, sygdom og samfund og har fordelt de sidste 47,5 millioner kroner til fire projekter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen