Berlingske Business

10 år efter Muhammed-krisen: Arla boomer i Mellemøsten

Arla logo , skilt ved Arlas hovedkvarter i Aarhus
Foto:

Arlas salg i Mellemøsten brager af sted. Tallene er så gode, at virksomheden sætter ny rekord i år. I Saudi-Arabien har Arla en vækst på 34 pct.

I 2005 var hylderne i supermarkederne tomme. Mediebilledet var klistret til med billeder af mejeriprodukter, der var overstreget med store røde kryds. 10 år efter Muhammed-krisen er Mellemøsten et af Arlas stærkeste markeder. Smør og feta bliver hevet ned fra hylderne i en sådan fart, at virksomhedens salg er vokset med 24 pct. i Mellemøsten, skriver Jyllands-Posten.

Virksomheden omsætter nu for 4,1 mia. kroner i Mellemøsten, hvilket betyder, at Arla sætter rekort.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

»Vores samlede salg af mærkevarer i Mellemøsten er nu omkring tre gange større end for 10 år siden (dvs. tiden op til Muhammed-krisen). De seneste tre år har vi haft årlige vækstrater på 18-24 pct. i regionen, og vi venter, at væksten fortsætter i samme tempo de kommende 12 måneder,« fortæller koncerndirektør for Arlas internationale forretning, Finn Hansen.

Finn Hansen fortæller, at Mellemøsten er Arlas mest lønsomme marked uden for Europa. Han mener, at en af årsagerne er, at middelklassen er blevet bedre stillet økonomisk, hvilket giver et større privatforbrug og dermed medvind til Arla.

Arlas store sællerter i Mellemøsten er Lurpak, Puck og fetaosten Three Cows. Arla sælger derudover mælkepulver for 1,5 mia. kroner.

Aaaarla

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen