Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Unibrew: Italiensk opkøb passer godt og kan give besparelser

.
Arkivfoto. Royal Unibrews beslutning for at lægge mere end en halv milliard for en række italienske sodavandsmærker giver strategisk god mening. Det vurderer analytiker Karri Rinta fra Handelsbanken.  Foto:

Royal Unibrews beslutning for at lægge mere end en halv milliard for en række italienske sodavandsmærker giver strategisk god mening. Det vurderer analytiker Karri Rinta fra Handelsbanken.

Det passer godt til dem, synes jeg, for de har været relativt små i Italien og mere eller mindre kun haft ét produkt. Nu kan de tilføje den her portefølje af ikke-alkoholiske drikke, og jeg antager, at der er et ret stort overlap af kunder, som de allerede sælger til, så det giver mening, siger Karri Rinta til Ritzau Finans.

Unibrew afslørede sent onsdag købet af Gruppo Camparis sodavandsforretning for 0,6 mia. kr. Opkøbet, der ventes gennemført inden udgangen af 2017, finansierer bryggeriet ved at optage bankgæld.

Med købet fordobler Royal Unibrew antallet af dets drikkevarer, som butikkerne forventes at have på hylderne, fortæller det selv, da det regner både sin egen Ceres Strong Ale og det nytilkøbte hovedprodukt, Freedea Lemonsoda, som såkaldte »must-stock«-produkter, forhandlerne er næsten nødt til at have på hylderne.

»Royal Unibrew har ikke produktion i forvejen i Italien, så de kan ikke spare på den del, men siden distribution er en ret væsentlig omkostningspost for bryggerier på omkring 10-11 pct., så kan man i det mindste få noget mere effektivitet på logistikfronten,« vurderer Karri Rinta.

aaa

Analytikeren ser også prisen som fair:

»Købet er til nogenlunde samme multipler som Royal Unibrew selv handles til, så det er ikke billigt, men det er ikke overdrevet dyrt,« siger Handelsbankens analytiker, som i forvejen har den positive »akkumulér«-anbefaling for Unibrew-aktien.

Købet ventes ifølge Unibrew at bidrage med en omsætning på omkring 245 mio. kr. og styrke indtjeningen per aktie fra og med 2018.

Med købet følger 73 medarbejdere samt varemærker som Freedea Lemonsoda, Freedea Oransoda, Freedea Pelmosoda, Crodo Lisiel og Crodo Chinotto samt produktionsfaciliteter i Crodo i det nordvestlige Italien nær Lago Maggiore.

Freedea Lemonsoda beskrives af Unibrew som nummer et i det italienske marked for citrusbaserede læskedrikprodukter, og citronvanden står for cirka to tredjedele af den tilkøbte omsætning. Næststærkeste brand er Freedea Oransoda.

Købet ændrer hverken Unibrews finansielle mål på mellemlangt sigt eller målsætningerne for kapitalstrukturen og udlodning.

Aa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen