Berlingske Business
09:12Dansk beskæftigelse er tilbage i storform

Krig mellem danske detailkæmper på pris og kvalitet

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge
Arkivfoto. Der er røre blandt de danske dagligvaregiganter, der kæmper med vidt forskellige strategier for at vende et ellers presset marked. Hos Dansk Supermarked er kanonerne ladet med flere butikker og hårdere pres på priserne i kampen mod rivalen Coop Danmark. Foto:

Der er røre blandt de danske dagligvaregiganter, der kæmper med vidt forskellige strategier for at vende et ellers presset marked. Hos Dansk Supermarked er kanonerne ladet med flere butikker og hårdere pres på priserne i kampen mod rivalen Coop Danmark. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Da Dansk Supermarked Group præsenterede sit regnskab for 2016, som blev offentliggjort onsdag, løftede administrerende direktør, Per Bank, sløret for selskabets nye strategi. Butikskæderne Netto, Bilka og Føtex vil skærpe priserne, hvilket vil presse den danske dagligvaresektor.

»Prisen er fortsat helt afgørende. Selvfølgelig sammen med kvalitet og beliggenhed af butikkerne. Men jeg er sikker på, at priskampen kun bliver mere intens blandt kæderne i dansk dagligvarehandel,« siger Per Bank til Jyllands-Posten Erhverv.

McDonalds - 20170419090842463_

Hos Coop Danmark er planen en anden. Koncernchef Peter Høgsted vil lægge større vægt på kvalitet og bedre mad end kun priskamp.

»Salget af de varer, som har en højere værdi og kvalitet, har haft en tocifret salgsvækst, mens vi sælger færre discountprodukter. Her er det lykkedes for os at ændre kundernes vaner med hensyn til madkvalitet,« udtaler Peter Høgsted også til avisen.

Detailekspert Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia vurderer, at fronterne nu trækkes yderligere hårdt op mellem de to rivaler.

Begge sidder til sammen på cirka 40 pct. af dagligvareomsætningen på det danske marked. Dog har begge koncerner også oplevet faldende indtjening. Til gengæld er omsætningen hævet en smule i Dansk Supermarked, hvor den er faldet hos Coop.

bilkasplitKennethNielsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen