Berlingske Business

Chr. Hansen-rival overrasker positivt på top- og bundlinjen

DU PONT-M-A/DOW-CANADA
Arkivfoto. Den amerikanske kemikaliegigant Dupont har haft fremgang i andet kvartal, hvor et øget salg af produkter til landbruget har været med til at øge indtjeningen.  Foto:

Den amerikanske kemikaliegigant Dupont har haft fremgang i andet kvartal, hvor et øget salg af produkter til landbruget har været med til at øge indtjeningen.

Toplinjen steg 5 pct. til 7,42 mia. dollar i april, maj og juni, hvilket var bedre end ventet, da analytikerne ifølge Bloomberg havde ventet et salg på 7,30 mia. dollar i kvartalet.

Omkring halvdelen af Duponts omsætning bliver hentet i landbruget, hvor væksten var på 7 pct. i kvartalet.

Det højere salg var med til at løfte overskuddet til 1209 mio. dollar fra 1093 mio. dollar i samme periode året før. Det svarer til en indtjening per aktie på 1,38 dollar, som var et stykke over de 1,29 dollar, der var ventet blandt analytikerne.

Dupont købte i 2011 den danske ingredienskoncern Danisco for 36 mia. kr. og er blandt C20-selskabet Chr. Hansens konkurrenter inden for blandt andet ingredienser og plantebeskyttelse, mens Novozymes også er en konkurrerende spiller på visse forretningsområder.

I forretningsområdet Nutrition & Health, der blandt andet dækker over ingredienser til fødevarer, viste salget en tilbagegang på i andet kvartal 2 pct. som følge af ændringer i produktmiks samt valutamodvind.

Dupont er i øjeblikket ved at blive fusioneret med konkurrenten Dow Chemical. Selskabet oplyser, at fusionen efter planen vil falde på plads i august, hvorefter det vil sætte gang i en række tiltag, der skal skabe synergier på 3 mia. dollar.

DUPONT-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen