Berlingske Business

Wells Fargo sagsøges for at vildlede investorer

FILES-US-BANKING-MORTGAGE-LITIGATION-WELLSFARGO
Wells Fargo og et agentur i delstaten Rhode Island er blevet stævnet af det amerikanske børstilsyn for angiveligt at have vildledt investorer omkring, hvor mange penge en virksomhed ledet af en tidligere Boston Red Sox-stjerne skulle bruge for at udvikle et videospil. Arkivfoto. Foto:

Wells Fargo og et agentur i delstaten Rhode Island er blevet stævnet af det amerikanske børstilsyn for angiveligt at have vildledt investorer omkring, hvor mange penge en virksomhed ledet af en tidligere Boston Red Sox-stjerne skulle bruge for at udvikle et videospil.

Den amerikanske storbank blev hyret til at rejse finansiering til baseball-spilleren Curt Schillings selskab, 38 Studios, men banken undlod at oplyse investorer om, at 50 mio. dollar, som blev skaffet via salg af obligationer, var 25 mio. dollar mindre, end selskabet behøvede for at udvikle spillet.

Det skriver Bloomberg News.

FILES-US-BANKING-MORTGAGE-LITIGATION-WELLSFARGO

Det mener det amerikanske børstilsyn, the Securities and Exchange Commission (SEC), som står bag stævningen.

Også Rhode Island Economic Development Corp. (RIEDC) vidste ifølge SEC, at obligationssalget ikke ville rejse penge nok til Schillings selskab. På grund af kommunikationsbristen endte Wells Fargo og RIEDC med at vildlede investorerne i den kommunale obligationsudstedelse, vurderer SEC.

WELLSFARGO-RESULTS/

I 2010 gik Schillings virksomhed ifølge SEC i gang med at udvikle et multiplayer-onlinespil, som selskabet skønnede, det skulle brug mindst 75 mio. dollar til at færdigudvikle. Da 38 Studios ikke kunne opnå yderligere finansiering efter obligationssalget, lykkedes det ikke selskabet at færdigudvikle spillet, og selskabet endte med at misligholde lånet. 38 Studios blev nedlagt i 2012.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen