Berlingske Business

Virtuel valuta udfordrer bankerne

AUSTRALIA-BITCOIN/
Overskrift
Nu er teknologien bag bitcoin, der blev skabt i 2008, ved at blive en inspirationskilde til nytænkning i bankverdenen. Foto:
AUSTRALIA-BITCOIN/
Overskrift
Nu er teknologien bag bitcoin, der blev skabt i 2008, ved at blive en inspirationskilde til nytænkning i bankverdenen. Foto:

Banker verden over er for alvor begyndt at tage teknologien bag bitcoins alvorlig. Den finansielle sektor håber at kunne benytte systemet til at revolutionere bankverdenen.

Den virtuelle valuta bitcoin har længe levet en forkætret tilværelse – noget for nørder eller personer med lyssky aktiviteter i de mørkeste afkroge af internettet.

Imidlertid er teknologien bag bitcoin, der blev skabt i 2008, nu ved at blive en inspirationskilde til nytænkning i bankverdenen.

Bankerne har set sig lune på den såkaldte blockchain-teknologi. Og den har – påpeger flere iagttagere over for Berlingske – potentiale til at skabe lige så store omvæltninger i finansverdenen, som iTunes og siden Spotify skabte i musikindustrien.

Store banker som Barclays i London afsætter eksempelvis hele afdelinger til at undersøge og udvikle inden for blockchain. Danske Bank begynder nu også konkrete projekter, fortæller chef for forretningsudvikling, Jesper Nielsen.

»Der er ingen tvivl om, at blockchain har potentiale til at revolutionere betalingssystemet,« siger han.

Vicechef for Transaction Products i Nordea, Erik Zingmark, er enig.

»Hvis vi får det her op at flyve, bliver hele den finansielle industri mere simpel og transparent. Potentialet er fantastisk. Det svarer til, hvis hele verden kunne tale engelsk, og at alle sproglige misforståelser forsvandt.«

Bitcoin

Den revolutionerende teknologi

Blockchain er den teknologi, som ligger bag den vituelle valuta bitcoin. En blockchain er en åben database, der er bygget udelukkende på matematik og algoritmer, og den adskiller sig især med sin åbenhed fra det traditionelle pengesystem.

Som vi kender systemet i dag, har alle pengeinstitutter deres egne bankbøger. Men med blockchain-teknologien findes der kun én bankbog – og den er åben for alle.

US-NEWEST-INNOVATIONS-IN-CONSUMER-TECHNOLOGY-ON-DISPLAY-AT-2015-

Samtidig kan alt spores. Hvis man eksempelvis står med en gammeldags hundredekroneseddel i hånden, er det ikke til at sige, hvem der har haft den før. Men med blockchain-teknologien er der fuld gennemsigtighed, fordi der er en offentlig »kæde« af data knyttet til alle transaktioner.

Det betyder, at man til enhver tid kan se, hvor alle penge i systemet er lige nu – og hvor de før har været. Det øger gennemsigtig-heden og gør hvidvask sværere, ligesom det gør overførsler billigere, fordi banker og andre mellemled springes over.

Nets kan blive overflødig

Blockchain kan bruges til transport af værdi – ikke opbevaring. På den måde slipper kunderne for bankens gebyrer, og virksomheder som Nets kan blive overflødiggjort, forklarer professor i IT-ledelse på CBS og ekspert i betalingssystemer Jan Damsgaard.

FRANCE-BITCOIN/

»Blockchain udfordrer eksisterende institutioner, fordi transaktionerne bliver gennemsigtige. Når penge skifter hænder, skal intet igennem en central bogholder, der skal holde styr på, hvor pengene er. Det klarer matematikken og algoritmerne, og det giver færre menneskelige fejl,« siger Jan Dams-gaard.

Danmark lurepasser

I Danmark er man så småt i gang. Michael Grønager er direktør i virksomheden Chainalysis, som rådgiver blandt andet banker om bitcoins og blockchain. Han bekræfter, at bankerne er varme på den nye teknologi.

»Bankerne snuser til den nye teknologi, og flere banker går sammen og måler potentialet for at finde ud af, om det er noget, de kan eller vil bruge,« siger han og tilføjer:

»I Danmark lurepasser man lidt og ser, hvad der sker i det store udland, og så hopper man lige så stille på, når man i udlandet finder løsninger, der fungerer godt.«

Teknologiens potentiale har fået 25 af verdens største banker herunder Goldman Sachs, Barclays og Nordea til at gå sammen om at undersøge og udvikle blockchain-teknologi, fortæller Erik Zingmark.

»De nordiske lande har været bagud på det her område, men nu er flere store nordiske banker kommet ind i kampen,« siger han.

13BUSbitcoin2.jpg

Store samarbejder

Udfordringen med den nye teknologi er, at alle – også andre end bankerne – kan tage teknologien i brug. Dermed kan bankerne risikere at møde hård konkurrence fra nye konkurrenter, ligesom man i eksempelvis musikindustrien oplevede, at nye teknologier ændrede magtforholdene.

»Hvis bankerne ikke tager denne teknologi seriøst, bliver vi kørt over af andre nye innovative spillere. Vi bliver nødt til at være en del af, hvad der fremover kan blive den globale måde at lave transaktioner på. Vi har simpelthen ikke råd til at løbe den risiko at lade være,« siger Erik Zingmark fra Nordea.

Ud over en reel trussel mod bankerne, kan teknologien også vise sig at være en god forretning for bankerne.

US-INVESTMENTS-EXCHANGE-LAW-REGULATION-FOREX-BITCOIN-COMPUTERS-F

Uden behovet for en central tredjepart til at gennemgå alle transaktioner bliver antallet af fejl minimeret, og det bliver hutigere og billigere.

Der er 20 mia. dollar eller knap 135 mia. kroner at spare om året for bankerne i 2022, viser beregninger fra pengeinstituttet Santander.

Tager afstand til bitcoins

Både Jesper Nielsen fra Danske Bank og Erik Zingmark fra Nordea understreger, at de tager afstand fra bitcoin som valuta. Selv om det ved EU-Domstolen i oktober blev fastslået, at køb og salg af bitcoins er fritaget for moms – hvilket i princippet sidestiller bitcoins med en egentlig valuta – vil bankerne ikke have noget med den at gøre.

pix_bitcoin

Bitcoins er en decentraliseret valuta, som ikke bliver reguleret af andet end efterspørgslen på den, og det giver voldsomme kursudsving. Når man betaler med bitcoins er alle transaktioner så godt som anonyme, og derfor har valutaen været forbundet med kriminalitet og hvidvaskning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen