Berlingske Business

»Vi mangler et fælles maskinrum«

casper
»Jeg vil gerne skabe en bank. Det har hele tiden været visionen at skabe en bank med en model og et system. Den arv vil jeg gerne efterlade,« siger Nordeas nye topchef, Casper von Koskull. Foto:

Finske Casper von Koskull overtager et delvist segmenteret og landeopdelt Nordea, der samlet set er størst i Norden. Han vil gerne blive husket som topchefen, der endeligt skabte en samlet nordisk storbank.

Nordens største bank, Nordea, der bygger på en fusion af en stribe nordiske banker, skal i fremtiden i højere grad være en samlet bank.

Sådan lyder det fra storbankens nytiltrådte topchef, den 55-årige finne Casper von Koskull. Han har i elleve dage været topchef i Nordea, efter at han 1. november overtog jobbet fra danske Christian Clausen.

»Jeg vil gerne skabe en bank. Det har hele tiden været visionen at skabe en bank med en model og et system. Den arv vil jeg gerne efterlade.«

Har Nordea ikke været succesfuld med det hidtil?

»Vi er kommet langt, og vi er kommet gennem finanskrisen som en af de stærkeste og mest profitable europæiske banker. Men vi har ikke skabt ét Nordea, blandt andet fordi vi havde et bump på vejen undervejs med finanskrisen, der gjorde, at banker skulle fokusere på at opbygge kapital,« siger Casper von Koskull, der torsdag havde inviteret en række danske medier til interview i Nordeas danske hovedsæde på havnen i København.

Historisk stor IT-investering

Nordea blev skabt i 2001 som en fusion af banker fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, og der har i mange år været tale om »landskampe« i den øverste ledelse af banken. Koskulls forgænger, danske Christian Clausen, vil især blive husket for at have styret Nordea sikkert gennem finanskrisen, men måske også for at have forsømt at følge med konkurrenter på IT-området. Det skal en historisk stor IT-investering på et tocifret milliardbeløb ændre på de kommende år.

»Fusionen var i 2001. Christian efterlader sig en arv, hvor han har placeret Nordea i en unik position, som en pannordisk bank med 11 millioner kunder, med enestående kompetencer i denne her region og med en stærk finansiel base.«

 Casper von Koskull

Hvorfor er Nordea ikke en samlet bank i dag?

»I vores privatkundedivision har vi mange systemer, men vi er i en proces med at udvikle ét kernesystem. Det vil dog ikke betyde, at vi i Danmark bliver mindre danske, men vi bliver mere effektive og mere agile i forhold til den digitale omstilling, som hele banken skal igennem.«

Hvordan vil den omstilling påvirke antallet af ansatte og filialer i Nordea?

»Når man er gennemført digital fra ende til anden, vil det kræve færre mennesker. Vi har ikke sat noget tal på det, men spørger man, om vi er flere eller færre folk om fem år, vil vi netto nok være færre. I forhold til filialer er det ikke en nem diskussion. Antallet af filialer vil blive afgjort af kundernes efterspørgsel. Men det er et faktum, at vores kunder møder os mere online. Det er hvor som helst, når som helst, og for at gøre det skal vi transformere forretningsmodellen. Vi har kunderne og kompetencerne, men vi mangler et fælles maskinrum.«

BM

De to seneste topchefer i Nordea var henholdsvis svensk og dansk, og man talte om en svensk og en dansk æra i banken. Bliver det nu en finsk æra?

»Jeg siger altid, at jeg er en finne, der taler svensk, og mit navn er Casper, så jeg mangler bare at finde ud af at blive norsk. Måske kan jeg sige, at jeg gerne vil vandre i deres bjerge og bo i en hytte. Men inden jeg kom til Nordea, havde jeg ikke boet i Norden i 25 år, og jeg har ikke boet i Finland i 30 år. Jeg ser på min ledergruppe og den måde, som vi arbejder på, og dér er vi nordiske. Det er en fantastisk diversificering, vi har. Og jeg tror, at vi lige nu får flere folk ind, som ikke er nordiske og ikke europæiske. Vi rekrutterer flere fra Asien, Australien og andre steder, hvor de har kompetencerne til at føre os gennem den forandring, vi er i gang med. Men nationaliteten er ikke vigtig for mig, jeg har altid arbejdet i et miljø med diversificerede nationaliteter.«

11BUSJesper-Berg_side8_1.jpg

Hvor ser du Nordea i en kommende europæisk konsolidering og fusioner af banker?

»På kort sigt ser jeg det overhovedet ikke. Samfundet ønsker ikke større banker lige nu. Samtidig er det ikke godt at deltage i konsolidering, når man transformerer sin forretningsmodel, som vi gør. Men måske om tre-fem år kan det blive aktuelt. De europæiske banker er meget mindre end de amerikanske og asiatiske banker, så det er meget muligt, at vi får brug for større europæiske banker. Måske bliver Nordea en del af det, og hvis vi får bygget en kundeorienteret og profitabel bank, kan det være, at vores aktionærer kan bestemme deres skæbne. Hvis du ikke er stærk, kan du ikke selv træffe det valg, når tiden kommer.«

11BUSbanker.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen