Berlingske Business

»Vi har den rigtige ledelse«

22BUSJoergen-Hesselbjerg-Mi.jpg
Arkivfoto: Mads Nissen

Jørgen Hesselbjerg Mikkelsen, formand for Alm. Brand, afviser kritikken af koncernens aktieoptionsprogram til den administrerende direktør, Søren Boe Mortensen.

? Berlingske Research har regnet sig frem til, at optionerne har en værdi på ca. 12 mio. kroner. Er det rimeligt, at Søren Boe Mortensen får en upside i den størrelsesorden i lyset af, at hans strategi var med til at skabe milliardunderskud for banken?

»Der er ingen tvivl om, at finanskrisen ramte vores bank hårdt. Vi havde simpelthen ikke vurderet risikoen godt nok. Vi var – og er – af den overbevisning, at Søren Boe Mortensen var den rigtige til at få koncernen på rette spor igen. Det har udviklingen bekræftet, hvilket også fremgår af den stigende aktiekurs. Så ja – i det lys mener jeg, at det er rimeligt, at aflønningen af både Søren Boe Mortensen og den øvrige ledelse afspejler dette.«

q

? Hvilke overvejelser har bestyrelsen gjort sig i forhold til kritikken af optionsprogrammet, der kom fra Finanstilsynet sidste år?

»Finanstilsynet har ingen kommentarer til optionsprogrammet, men alene til hvorvidt programmet falder ind under reglerne for fast eller variabel løn. Disse bemærkninger tager vi naturligvis hensyn til, når programmet genforhandles i 2016.«

? Eksperter kritiserer, at Alm. Brand har haft store tab på banken og nu forsøger at skabe vækst fra den som en del af den nye strategi. Spørgsmålet er: Har bestyrelsen overvejet, om den siddende ledelse er den rigtige til at drive Alm. Brand videre?

»Det er bestyrelsens opgave hele tiden at sikre, at vi har den rigtige ledelse – og det har vi. Vi har ændret strategien i banken og i den forbindelse skiftet bankledelsen ud.«

Alm. Brand

? Hvordan forsvarer bestyrelsen denne aktieoptionsordning over for aktionærerne i Alm. Brand?

»Aktionærerne ønsker, at der skabes langsigtet værditilvækst i koncernen og anerkender, at det derfor er naturligt, at ledelsen aflønnes i overensstemmelse hermed.«

? Hvilke overvejelser har bestyrelsen gjort sig i forhold til, at ledelsen i Alm. Brand tjener godt på, at virksomhedens aktiekurs er steget voldsomt i den seneste tid. Burde denne kursstigning ikke kunne forudses fra ledelsens side?

»Det har ikke været en let eller forudsigelig rejse. Vi har troet på det og glæder os nu over, at Alm.Brand er kommet så stærkt og hurtigt igen, og at koncernen har genvundet sin styrke og værdi,« forklarer Jørgen Hesselbjerg Mikkelsen i en mail.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen