Berlingske Business

»Vi føler modvinden meget hårdt i ansigtet«

Frøsig
Karen Frøsig, topchef i Sydbank, har i dag præsenteret en ny strategiplan, som betyder færre medarbejdere og færre filialer. Foto:

Sydbank får hug på aktiemarkedet, efter landets fjerdestørste bank har offentliggjort regnskab og ny strategiplan. Topchef Karen Frøsig havde håbet på mere positiv modtagelse.

Færre filialer, færre medarbejdere og mere tilfredse kunder.

Sådan lyder hovedpunkterne i en ny strategiplan for landets fjerdestørste bank, Aabenraa-baserede Sydbank.

Planen blev præsenteret i dag i forbindelse med regnskabet for årets tredje kvartal, og med et kursfald på mere end 8 procent står det klart, at aktiemarkedet ikke er imponerede af resultaterne og den nye plan.

Sydbank

»Jeg havde da håbet på, at man kunne se det ambitiøste i planen. Men nu skal vi arbejde med den, og så kommer folk til at blive klogere på planen,« siger bankdirektør Karen Frøsig til aktiemarkedets dom.

I forbindelse med regnskabet dæmper Sydbank også på forventningerne til resultatet for hele året, og Karen Frøsig lægger ikke skjul på, at det er udfordrende at drive bank for tiden.

»Vi føler modvinden meget hårdt i ansigtet. Vi driver bank i en i negativt rente-miljø med ingen vækst i økonomien,« konstaterer hun.

Frøsig2

Sydbank fremhæver selv, at banken har vækst i udlånet for syvende kvartal i træk, mens basisindtjeningen er steget 2 procent til 3,3 mia. kr. i forhold til samme periode sidste år. Samtidig sænker Sydbank dog forventningerne til resten af året til en »uændret basisindtjening i forhold til den realiserede indtjening i 2014«. Ifølge banken skyldes det »fortsat stor konkurrence og det negative rentemiljø.«

Sydbanks nye strategiplan hedder »Blå vækst - Bank…..i al sin enkelhed« og ifølge planen skal Sydbank være »lønsom, jordnær, enkelt og samarbejdende«.

Sydbank2

Hvad betyder det?

»Det betyder, at vi gør det på Sydbank-måden. Vi sætter handling bag ordene,« siger Karen Frøsig.

Det kan også lyde som en af landets største banker, der forsøger at fremstille sig selv som en lille lokalbank?

»For os er det vigtigt at ramme det bedste af to verdener. Vi mener sagtens, at vi kan være den store bank kombineret med den lokale nærhed. Det er balancegangen, og sådan har det altid været for os.«

Hvor mange filialer skal i lukke?

»Når vi lukker filialer, så er det kundernes adfærd, der styrer det. Vi har ikke som sådan et objektivt mål om, at der skal være x antal filialer. Men vi har meldt ud, at der kommer til at være færre filialer.«

Hvor mange færre medarbejdere skal I være?

»Det er dynamisk. Selvfølgelig skal vi være færre medarbejdere, men hvordan det bliver helt præcis har vi ikke lagt os fast på endnu. Nu skal jeg først præsentere strategiplanen for 300 chefer i Sydbank i morgen.«

Sydbank-aktien falder med over 8 procent og analytikerne efterlyser en mere ambitiøs plan. Kan du følge dem?

»Vi har lavet planen ud fra hvad vi synes er forsvarligt, og hvad vi kan strække os til. Vi synes faktisk, at vi har lavet en meget ambitiøs plan, og det tror jeg også, at vi kommer til at overbevise omverdenen.«

Sydbanks mål i strategiplanen er at øge basisindtjeningen med minimum 50 mio. kr. hvert år, at fastholde en placering i top tre blandt de seks største banker på kundetilfredshed og at reducere omkostningerne med 50 mio. kr. årligt, hvilket blandt andet skal ske ved at lukke filialer og reducere antallet af medarbejdere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen