Berlingske Business

Vestwood og Polaris: en succes og en fiasko

Vestwood skaffer værdier for fire mia. kr. Bodilsen koster bankerne flere hundrede millioner i tab. Ejerskabet blev afgørende.

To virksomheder med stort set samme udgangspunkt kan ende i hver sin retning. Succes eller fiasko afhænger i vid udstrækning af ejerskab og ledelse. Det viser udviklingen i de to jyske møbelvirksomheder Vestwood og Bodilsen.

Begge virksomheder blev i sin tid etableret som stærke, familiejede virksomheder og drog nogenlunde samtidig ind på Københavns Fondsbørs i 1990erne. Begge producerer møbler, og begge virksomheder havde i mange år et meget blandet produktudbud.

Familien slipper tøjlerne i Vestwood i 2002, hvor virksomheden sælges til de to kapitalfonde Polaris og Axcel for 2,4 mia. kr. Virksomheden bliver skåret til, og der købes op. De to fonde kan tre år senere, i 2005, sælge virksomheden videre til møbelkoncernen Jeld-Wen for 3,5 mia. kr.

Selv om også Bodilsen vokser kraftigt, fortsætter familien Bodilsen som både hovedaktionær og ledelse. Men bundlinjen bløder voldsomt med store underskud, og i 2006 er det hele ved at krakelere. Kapitalfonden EQT kommer til, indskyder 135 mio. kr., bankerne sletter en del af gælden, og der kommer en ny ledelse. Men det er for sent. Bodilsen går konkurs i juni 2009 – 400 arbejdspladser går tabt.

Over en 15-årige periode vokser Vestwood sig således op til værdi på omkring fire mia. kr., mens kollegaen i Glyngøre efterlader tab hos aktionærer og banker på flere hundrede mio. kr.

Moralen er ikke, at familieejerskab og -ledelse er skidt, men at netop det rigtige ejerskab er afgørende for succes eller fiasko afhængig af, hvor i udviklingen virksomheden befinder sig.

Eksperten på området Robert Spliid konstaterer i sin bog »Rå pengemagt eller aktivt ejerskab«, at den betydelige værdistigning i Vest-Wood næppe kunne være realiseret uden kapitalfondes medvirken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen