Berlingske Business

Vestjysk Bank opjusterer på trods af underskud

Vestjysk Bank
Foto:

Vestjysk Bank har røde tal på bundlinjen efter andet kvartal, men opjusterer forventningerne til årets basisindtjening.

Vestjysk Bank forventer nu en basisindtjening på 550 millioner kroner i 2013 mod de tidligere udmeldte 500 millioner kroner.

Nettoresultatet efter andet kvartal er et hul på 98 millioner kroner blandt andet trukket ned af nedskrivninger der stiger til 253 millioner kroner fra 129 i samme periode sidste år.

Nettorente- og gebyrindtægterne falder til 277 millioner kroner fra 317 millioner i andet kvartal 2012. Vestjysk Bank fortsætter med at forsøge at nedbringe indlånsunderskuddet, som ved udgangen af juni udgjorde 2,6 milliarder kroner.

»Første halvår 2013 har på en række områder udviklet sig som forventet, og samlet set forventer ledelsen, at resultatet er acceptabelt set i sammenhæng med bankens meget negative resultatudvikling i 2011 og 2012 samt realisering af en bevidst slankning af bankens balance. Eksempelvis er bankens udlån i første halvår 2013 reduceret med 0,6 milliarder kroner i halvåret,« skriver Vestjysk Bank i regnskabet, som er blevet offentliggjort torsdag.

Banken har en solvensprocent på 11,2 mod et behov opgjort til 10,5 procent. Overdækningen er dermed på bare 150 millioner kroner, hvilket gør banken særdeles sårbar over for nye nedskrivninger.

»Bankens kapitalmæssige udfordringer eksisterer stadig, idet solvensoverdækningen, selv efter den i handlingsplanen indeholdte konvertering af statens hybride kernekapital, er lav og ligger under ledelsens ambitioner,« skriver ledelsen.

Vestjysk Bank noterer sig, at det økonomiske klima endelig generelt begynder at vise positive tegn, men »uden at nogen væsentlig effekt heraf har afspejlet sig i bankens regnskabstal  for første halvår 2013.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen