Berlingske Business

Vestjysk Bank halverer underskuddet

Vestjysk Bank
Vestjysk Bank præsenterer årsregnskab Foto:

Den kriseramte Vestjysk Bank formåede sidste år at halvere sit underskud, hvilket specielt skyldes faldende nedskrivninger, som fortsat er meget høje.

Vestjysk Bank kom ud af 2014 med et underskud på 191 mio. kr., hvilket var mere end en halvering fra 2013, hvor bundlinjen blinkede rødt med 442 mio. kr. Det fremgår af bankens regnskab for 2014, der er offentliggjort torsdag morgen.

Det er primært faldende nedskrivninger, der er forklaringen på det bedre resultat. Nedskrivningerne faldt til 684 mio. kr. fra 1073 i 2013. Niveauet er dog stadig langt fra tilfredsstillende, skriver banken, der kalder resultatet for 2014 »utilfredsstillende«.

»Behovet for nedskrivninger på bankens udlån og garantier viser procentvise fald, men udviklingen er stadig meget langt fra at afspejle et normaliseret behov for nedskrivninger,« hedder det i regnskabet.

Til gengæld må den vestjyske bank notere et fald i nettorenteindtægterne, som i 2014 landede på 697 mio. kr., hvilket var en nedgang på 116 mio. kr. i forhold til 2013.

Vestjysk Bank venter i 2015 et basisresultat før nedskrivninger på 350-400 mio. kr. Der er dermed udsigt til tilbagegang, da banken i 2014 leverede et basisresultat på 493 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen