Berlingske Business

Vestjysk Bank-chef: Tager små skridt i jagten på kapital

Vestjysk Bank
Vestjysk Bank fortsætter arbejdet med at styrke sine kapitalmæssige forhold. Foreløbigt er der dog alene tale om sonderinger og ikke deciderede forhandlinger. Foto:

Vestjysk Bank fortsætter arbejdet med at styrke sine kapitalmæssige forhold. Foreløbigt er der dog alene tale om sonderinger og ikke deciderede forhandlinger.

»Vi bevæger os stille og roligt fremad, men det er med små skridt. Vi afsøger hele tiden, om der er muligheder for at øge vores overdækning på solvensen,« siger bankdirektør i Vestjysk Bank, Jan Ulsø Madsen, til Ritzau Finans.

Du siger, at I tager små skridt, men ville det ikke være rart at få på plads?

»Jo, det kan jeg sige dig, at det ville. Det er et ønske, som vi har, for så får vi ro til at arbejde videre og udvikle butikken. Men omvendt skal vi have respekt for, at vi står i en situation, hvor vi gerne skal signalere lidt mere stabilitet.«

Vestjysk Bank sigtet for grov kursmanipulation 10 banker kæmper

Vestjysk Bank kom ud af første kvartal med et overskud på bare 12 mio. kr. efter skat. Nedskrivninger på 93 mio. kr., heraf langt størstedelen på landbruget, belastede indtjeningen.

Banken advarer desuden om, at en yderligere forværring af krisen i landbruget, vil reducere muligheden for, at banken kan konsolidere sig via driften.

Banker

Ved udgangen af første kvartal havde Vestjysk Bank en egentlige kernekapital på 1330 mio. kr., svarende til en kernekapitalprocent på 8,0. Det gav en overdækning i forhold til kravet til den egentlige kernekapitalprocent på 135 mio. kr. eller 0,8 procentpoint. Går kernekapitalen under 7,2 pct., skal Vestjysk Bank udarbejde en genopretningsplan, som skal godkendes af Finanstilsynet.


Vestjysk Bank

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen