Berlingske Business

Vestas' store konkurrent: Vi ser priserne fortsætte ned

...
Mens Vestas i forbindelse sin regnskabsaflæggelse i sidste uge talte om en stabilisering af vindmøllepriserne, så ser selskabets største konkurrent i USA, GE Renewable Energy, fortsat faldende priser fremover. Foto:

Mens Vestas i forbindelse sin regnskabsaflæggelse i sidste uge talte om en stabilisering af vindmøllepriserne, så ser selskabets største konkurrent i USA, GE Renewable Energy, fortsat faldende priser fremover.

Det gælder både selve mølleprisen, mens prisen for den producerede strøm, den såkaldte LCOE, desuden vil blive presset ned af forbedret teknologi i møllerne.

»Vi fokuserer på at skabe værdi for vores kunder - ikke kun gennem pris, men også gennem den teknologi, der puttes ind i maskinerne. Det er begge dele,« siger finansdirektør Vikas Anand fra GE Renewable Energy under en vindmøllekonference i Chicago til Ritzau Finans.

Udviklingen betyder, at kunderne for det samme beløb får mulighed for at købe en fortsat større mølle end tidligere.

»Det er sådan, trenden har været i industrien, og jeg ser ingen ændringer i nær fremtid i, at vindmølleleverandører og teknologiselskaber tager omkostninger ud af forsyningskæden - men også tilføjer ny teknologi, så LCOE-kurven kommer ned - den påvirkes af begge dele,« siger Vikas Anand.

Spørgsmålet er, hvorvidt der kan tages tilstrækkeligt med omkostninger ud til at fastholde indtjeningsmarginen - det er ifølge Vikas Anand »en udfordring for hele industrien«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen