Berlingske Business

Vending i verdenshandlen

Nye tal viser, at alverdens lande igen er begyndt at handle med hinanden. Det kan være et tegn på, at bunden er ved at være nået.

Verdenshandlen stiger – ikke meget, men den stiger! Og det er værd at bemærke, i en tid, hvor alle spejder efter bunden af krisen.

»De seneste tal for verdenshandelen i maj viser fremgang for første gang, siden krisen brød ud. Det giver håb om, at effekten af de lave renter og de mange vækstpakker er ved at vise sig, og bunden er nået,« siger Morten Granzau Nielsen, der er chefkonsulent hos Dansk Industri.

Bunden er nået
Siden sidste sommer er handlen mellem alverdens lande dykket kraftigt, men fra januar har der været tegn på en stabilisering, og nu viser tallene et lille nøk opad. Verdenshandlen er siden juli 2008 faldet med 37 procent, mens den i maj steg med 0,5 procent. Opgørelsen stammer fra det hollandske institut CPB, der hver måned udregner et indeks for summen af import og eksport i verden opgjort i amerikanske dollar.

Det er især eksporten fra de asiatiske lande, som får indekset til at stige i maj, men USA bidrager også med en lille eksportstigning. Derimod tyder indekset ikke på, at Tyskland og Sverige, der begge er store samhandelslande for Danmark, er ved at nå bunden.

»Vi venter, at eksporten langsomt vil komme op i omdrejninger igen fra efteråret og stige svagt resten af året og gennem 2010,« siger Morten Granzau Nielsen.

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten faldt med 1,6 procent i maj, mens vareimporten steg med 1,2 procent. Tallene tyder ifølge Danmarks Statistik på, at de dramatiske fald i både import- og eksport er ved at være bremset. Det stemmer overens med den hollandske opgørelse, der viser, at Danmark er ved at have nået bunden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen