Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Vejrguderne hjælper Tryg

Tryg Forsikring
Tryg øger kvartalsresultatet. (Foto: Torben Christensen/Scanpix 2015) Foto:

Godt hjulpet på vej af en mild vinter og medvind på investeringsfronten kan Tryg levere fremgang på stort set alle parametre i årets første tre måneder, og især bundlinjen overrasker positivt.

Tryg kom bedre ud af første kvartal af 2017 end ventet af analytikerne.

Det viser regnskabet fra forsikringskoncernen fredag morgen.

Trygforsikring

Nettoresultatet landede i første kvartal på 605 mio. kr., hvor analytikerne ifølge et medianestimat indsamlet af Ritzau Estimates havde regnet med et overskud på 560 mio. kr. I 2016 lå nettoresultatet på 445 mio. kr. i kvartalet.

»Vi er også tilfredse med den fortsatte vækst i vores danske privatforretning, som er vores største forretningsområde i Tryg. Resultatet før skat er mere end 35 pct. højere sammenlignet med 1. kvartal 2016 - hjulpet af et meget højt investeringsafkast,« siger Trygs koncernchef, Morten Hübbe, i regnskabsmeddelsen.

Resultatet af selve forsikringsdriften steg en anelse til 568 mio. kr. fra 562 mio. kr. i første kvartal af 2016. Analytikerne ventede et lidt bedre forsikringsteknisk resultat på 584 mio. kr.

»Vi har i 1. kvartal 2017 opnået et højere forsikringsteknisk resultat og en lavere omkostningsprocent takket være vores effektiviseringsprogram. Det underliggende erstatningsniveau er nu på samme niveau som for et år siden, efter at vi i de foregående kvartaler så en forværring,« siger Morten Hübbe i regnskabsmeddelelsen

billede hubbe

Investeringsafkastet steg til gengæld til 223 mio. kr., hvor der blandt analytikerne var estimeret et plus på 142 mio. kr. mod et plus på 17 mio. kr. i kvartalet året før.

Combined ratio - der er et udtryk for erstatninger og omkostninger i forhold til præmieindtægterne - landede på 87,3. Her var konsensus om en combined ratio på 86,8.

Tryg fastholder i regnskabet for første kvartal 2017 sine finansielle mål for hele året.

MortenH

I 2017 er ambitionen en egenkapitalforrentning på mindst 21 pct. efter skat, en combined ratio på maksimalt 87 og en omkostningsprocent på maksimalt 14.

Tryg havde tidligere en forventning om en bruttopræmievækst på 0-2 pct., som ikke medtages i de fremadrettede finansielle mål for 2017, hvilket skal ses i sammenhæng med opkøbet af norske OBOS Forsikring i februar, der har en eksisterende portefølje på knap 140 mio. danske kr.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen