Berlingske Business

Valg kan give medlemmer indflydelse i Nykredit

Nykredit
Ekspert i økonomi Lars Krull mener, at vrede Nykredit-medlemmer godt kan opnå indflydelse i repræsentantskab. (Foto: Torben Christensen/Scanpix 2016) Foto:

Ekspert i økonomi Lars Krull mener, at vrede Nykredit-medlemmer godt kan opnå indflydelse i repræsentantskab.

Utilfredse menige medlemmer forsøger tirsdag aften at få fremtidig indflydelse i Nykredit ved at stille op til valg i repræsentantskabet, Nykredits øverste ledelse.

Og selv om de menige medlemmer kommer i klart undertal, hvis det lykkes dem at blive valgt ind ved det lokale valg i Syd- og Sønderjylland, vil de have mulighed for at opnå reel indflydelse.

Det mener Lars Krull, seniorrådgiver på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

08BUSMichael-Rasmussen-med-.jpg

»Vi skal huske på, at repræsentantskabet udgøres af rigtig mange mennesker, hvoraf mange af dem er udpeget enten af bestyrelsen eller af andre i repræsentantskabet.«

»Og deres mandat er jo i virkeligheden noget svagt. De har ikke en masse stemmer bag sig.«

Michael Rasmussen

»Hvis de (menige medlemmer, red.) sørger for at have argumenter, der er funderet i noget fornuft, så bør ethvert fornuftigt bestående repræsentantskabsmedlem jo kigge på dem og sige: "Det er ham, der kommer med noget nyt, som jeg ikke kender til. Lad mig nu høre, hvad de har at sige.«

Sydbank får ja af Diba-aktionærer til aktiekøb

Et af de medlemmer, der stiller op, er Jens Vesterbæk, der som flere andre tusinde kreditkunder har klaget over forhøjede bidragssatser på deres lån.

»En lille magtelite har i årevis styret Nykredit og bestemt over 700.000 kunders økonomi. jeg vil kæmpe for, at vi almindelige medlemmer får indflydelse,« siger han til TV Syd.

Nykredits koncernchef Michael Rasmussen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen