Berlingske Business

Unge danskere europamestre i mobilbetalinger

Mobilepay
Shahbaz Mohammad fra transportfirmaet Mini Trans modtager beløbet for en IKEA-leverance til Martin Hansen via MobilePay. Foto:

Ingen andre steder end i Danmark er de unge lige så flittige til at bruge mobilen i økonomisk sammenhæng. Sikkerheden er dog fortsat en bekymring for mange.

Du står måske i Netto og betaler for æggene og mælken med en app på din telefon. Tjekker din konto på netbanken på mobilen. Eller overfører penge til din ven for den seneste omgang fadøl.

Swipp

Danskerne er flittige til at bruge mobilen til at ordne pengesagerne, og i særdeleshed de unge danskere mellem 18 og 24 år. Det viser den nyeste betalingsundersøgelse, Visa Digital Payments Study 2017, fra den amerikanske betalingskoncern, som netop er offentliggjort.

I gennemsnit bruger 90 procent af alle danskere deres mobil til betalinger og bankforretninger, mens tallet for de unge mellem 18 og 24 år er helt oppe på 94 procent. Tallene for Europa over ét viser, at 77 procent af europæerne bruger deres mobiltelefoner til betalinger og bankforretninger, mens andelen er 86 procent for europæiske unge.

Sikkerhed bekymrer

Vender vi os tilbage mod Danmark, er der særligt én bekymring, som afholder folk fra at bruge mobilen til pengesager. Der er således 49 procent af den gruppe, der ikke benytter mobilbetalinger, som afholder sig fra det på grund af bekymringer for sikkerheden.

Skattejoker kan give ny rekord i allerede enorm påskehandel

Noget af det, der måske kan være med til at ændre på det tal, er den teknologiske udvikling, der muliggør biometriske løsninger, hvor godkendelse af betalinger sker ved hjælp af eksempelvis ansigtsgenkendelse eller iris-scanning.

82 procent af danskerne mener ifølge undersøgelsen, at biometri er en sikker form for genkendelse, og 59 procent svarer, at de ville foretrække biometri, som godkendelse for betalinger i fremtiden.

»Der er slet ingen tvivl om, at det i fremtiden bliver stadigt nemmere at gennemføre betalinger både med biometriske løsninger, og på måder vi slet ikke kender i dag,” udtaler Jens Damgaard, Country Manager Danmark, Visa, i en pressemeddelelse.

30BUS20170628-125343-4-1412.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen