Berlingske Business

Udskilningsløb på vej i forsikringsbranchen

31BUSForside1.jpg
Jacob Tovborg-Jensen, forsikringsekspert fra Accenture.

De danske forsikringsselskaber bruger ny teknologi til at blive mere effektive, men endnu har ingen for alvor forstået at bruge teknologien til kundevendte løsninger, siger forsikringsekspert. Han forudser, at den teknologiske kamp vil ændre forsikringsbranchen.

Ny teknologi og udvikling af innovative forsikringsprodukter vil revolutionere forsikringsbranchen, og det bliver afgørende for kampen om kunderne, hvem der sætter sig i det teknologiske førersæde. Sådan lyder det fra forsikringsekspert Jacob Tovborg-Jensen, der er ansvarlig for rådgivning af forsikringsbranchen hos konsulentvirksomheden Accenture.

»Der vil blive et udskilningsløb. Der vil være et selskab, der kommer først, og så en tæt forfølger, der har forberedt sig og kan rykke hurtigt efter. Og så vil der være en række selskaber, der simpelthen ikke har skala til at rykke med. Og for den type selskaber er det nok et spørgsmål om, at de skal finde deres helt særlige rolle i markedet,« siger han.

Foreløbig oplever han, at de store danske forsikringsselskaber som Tryg, Topdanmark, Codan og Alm. Brand bruger teknologi til at effektivisere arbejdsgangene, men endnu har ingen for alvor taget teten i forhold til at udvikle innovative kundevendte forsikringsprodukter.

»Hen ad vejen er det meget de store selskaber, som har muligheden for at blive first mover, men som også har meget på spil. De store selskaber kigger meget indad og bliver utroligt effektive, og det frigør også en masse midler til, at de kan rykke, når de skal rykke. Men der er en tendens til i branchen, at man står lidt og afventer,« siger han og tilføjer:

»Det interessante er, om det er en af de nordiske spillere, som tager teten, eller om det er en udenlandsk spiller, som qua partnerskab eller selv etablerer sig og rykker på udviklingen.«

Forsikringsselskab åbner i Silicon Valley

Kigger man uden for Norden, har det franske selskab Axa valgt at gå forrest i den teknologiske udvikling. Axa har blandt andet annonceret, at selskabet åbner et udviklingslaboratorium i det teknologiske hotspot Silicon Valley i Californien, og selskabet udbyder allerede nu mobile løsninger til Apple Watch, før uret i sig selv er på markedet.

Det er ifølge Jacob Tovborg-Jensen forfriskende, at et selskab tør satse på udvikling, uden at det beviseligt skal give overskud i kroner og øre fra dag et.

»Jeg tror ikke, at Axa har vurderet, at der er en business case på at lave en app til et Apple Watch. Men de har besluttet, at de vil have den position som førende på det digitale område,« siger han og tilføjer:

»Jeg ser stadig, at man i de nordiske forsikringsselskaber har meget fokus på, om der er en positiv business case. Det er selvfølgelig fornuftigt, så de kan gøre det mere effektivt og give kunderne en bedre skadebehandling og en bedre kundeservice, men jeg mangler lidt at se, at selskaberne også går ud og prøver at køre nogle pilottest for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker.«

Alarmer skal vise mere end tyveri

En del af den nye teknologi bliver sensorer i hjemmet, der kan advare mod brand, tyveri og vandskade, ligesom sensorer allerede i dag benyttes flittigt i biler, hvor f.eks. parkeringssensorer hjælper med at undgå bilskader. Ifølge en ny rapport fra revisions- og konsulentvirksomheden PwC er næsten syv ud af ti forbrugere indstillet på at koble en sensor på deres hjem eller bil, hvis de dermed kan opnå en lavere forsikringspræmie.

Dermed begynder selskaberne at benytte teknologien hos kunderne, siger Klaus Berentsen, partner og leder af markedet for finansielle services i PwC.

»De fleste forsikringsgivere har investeret i digital distribution. Nogle bevæger sig endda ud over direkte digitalt salg og kæder produkterne tæt sammen med folks dagligdag. Vi ser f.eks. »pay-as-you-drive«-forsikringer, hvor præmien afhænger af hvor meget, man har kørt, og hvor man har kørt.«

Men det løser ikke nødvendigvis forsikringsselskabernes pres på indtjeningen, siger Jacob Tovborg-Jensen.

»Det traditionelle på bilen har været, at man monterer en boks, som monitorerer, hvordan man kører. Udfordringen er, at det koster noget for selskaberne at lave de løsninger, og hvis resultatet er, at kunden siger; »fint tak, jeg vil gerne køre med den her, men så vil jeg bare have en lavere pris«, så er det svært for selskaberne at se, hvordan de tjener penge på det.«

I stedet skal man måske benytte dataene smartere til at forebygge skader, opfordrer han.

»Med de her OBDer (on board devices, red.) kan man se, om man kører brændstoføkonomisk, om man har låst bilen eller ikke låst bilen, om man lader bilen stå, når det er dårligt vejr osv. Og så får man en masse data om kundens adfærd, som man kan bruge til at rådgive og forebygge. F.eks. kører du på et tidspunkt, hvor der er mange uheld, eller kører du på en risikofyldt vejstrækning osv.«

Friske data og skadeshistorik

I forsikringsdrift er det afgørende at kunne vurdere risikoen, og forsikringsselskaberne har med adgang til mange års skadeshistorik haft de bedste forudsætninger for at kunne sætte den rigtige pris på en given risiko. Men i dag har virksomheder i andre sektorer omfattende data om kundernes adfærd, og derfor har de reelt grundlag for at tilbyde forsikringer nu, siger Jacob Tovborg-Jensen.

»Det er dem, der har data omkring kunden og kundens adfærd, som har mulighed for at tilbyde innovative forsikringsprodukter,« siger han og nævner som et eksempel den amerikanske supermarkedskæde Walmart, der er begyndt at tilbyde bilforsikringer, fordi de har en stor kundebase og har mange data om deres kunder.

Udviklingen går mod, at forsikringsløsningerne i højere grad bliver tilpasset forbrugernes behov.

»Vi ser selskaber i USA, som tilbyder rejseforsikring, men ikke på klassisk vis. De udbyder i virkeligheden en concierge-service. Du fortæller, hvor du skal hen, og så sidder de og overvåger, om dit fly er forsinket. Og er det forsinket, så ombooker de dig. Hvis du giver dem data om din bagage, kan de overvåge bagagen og fortælle dig, om den er forsinket, før du selv finder ud af det,« siger Jacob Tovborg-Jensen og tilføjer:

»Budskabet er, at selskaberne skal være bedre til at forstå, hvad det præcis er, at kunden har behov for.«

Lær af bankerne

Han mener, at forsikringsselskaberne skal lade sig inspirere af eksempelvis banksektoren, hvor Danske Bank med udviklingen af MobilePay har skabt et revolutionerende – og succesfuldt – produkt, som kunderne har taget til sig. Sådanne innovative løsninger er ikke nødvendigvis en god forretning fra dag et, men kan blive det på sigt.

»Hvert selskab bør minimum have to-tre digitale kundevendte initiativer i gang hele tiden simpelthen for at teste det af i markedet. I øjeblikket er det meget på indersiden, man arbejder, og ikke så meget i forhold til de kundevendte løsninger,« siger Jacob Tovborg-Jensen.

Hos Tryg forsøger de at følge med teknologien, siger topchef Morten Hübbe.

»Den teknologiske udvikling går rasende stærkt, og det er uanset, om det er selvkørende biler, delebiler, den måde de bliver solgt på eller den måde man forsikrer dem på. Vi ser helt klart, at det har gjort, at vi har øget vores innovationstakt og udviklingstakt på nye produkter,« siger han og nævner som et eksempel, at Tryg forsikrer 400 nye BMW hybridbiler, der snart kommer på markedet i København som delebiler som en del af et Arriva-setup.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen