Berlingske Business

Tyske mediegiganter gentoptager fusionsdrømme

PROSIEBENSAT1 M&A/AXEL SPRNGR
Foto:

De to tyske medieselskaber Prosibensat.1 og Axel Springer har genoptaget forhandlingerne om en fusion, der vil forbedre mediernes konkurrencedygtighed i Tyskland, og målet er på globalt plan at kunne konkurrere med sværvægtere som Google og Facebook.

Det skriver Financial Times.

Forhandlingerne, som er en genoptagelse af mangeårige fusionsplaner, er i den indledende fase, og ingen af parterne ønsker at udtale sig.

Schrøder

Prosiben er Tysklands største kommercielle tv-station, og Axel Springer er landet største nyhedsleverandør med blandt andet aviserne Bild og Die Welt under sig.

I 2005 forelå der en aftale mellem parterne, da Axel Springer skulle overtage Prosieben for 4,2 mia. euro. Opkøbet blev dengang blokeret af de tyske konkurrencemyndigheder. I dag ser situationen anderledes ud, da Prosieben med en markedsværdi på 9,72 mia. euro nu er det største selskab mod Axel Springers markedsværdi på 4,68 mia. euro.

Alene i 2015 er Prosiebens aktiekurs steget 27,6 pct., mens Axel Springer er faldet næsten 5 pct. på børsen i Frankfurt.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen