Berlingske Business

Tysk gigant går ind på dansk forsikringsmarked

13BUSKlitvad.jpg
Administrerende direktør i HDI-Gerling Forsikring i Danmark Michael Klitvad står i spidsen for det tyske selskabs indtog på det danske marked. Ifølge direktøren skal HDI-Gerling særligt konkurrere med internationale giganter som tyske Allianz, schweiziske Zurich og amerikanske AIG, da disse selskaber udbyder samme form for globale ?netværk. Foto: Linda Kastrup

Den tyske forsikringskoncern HDI-Gerling træder ind på det danske marked for industriforsikring og vil dermed forsikre større danske virksomheder nationalt og globalt.

Nu øges kampen om de større danske industrivirksomheders forsikringsaftaler. Således går den tyske forsikringskoncern HDI-Gerling ind på det danske marked, hvor målet er at kapre kunder blandt de mellemstore og store danske virksomheder, herunder nogle af C20-selskaberne, der har aktiviteter i flere lande.

»Vores håb er, at vi inden for det næste års tid kan få et sted mellem ti og 20 kunder i industriområdet blandt de 800 største danske virksomheder. Kan vi få det, er vi godt på vej ind på markedet,« siger Michael Klitvad, der er adm. direktør i HDI-Gerling Forsikring i Danmark.

HDI-Gerling er et af Tysklands største industriforsikringsselskaber og det niendestørste i Europa. I Danmark har HDI-Gerling været til stede i godt 20 år, hvor selskabet er en af markedslederne på nicheforsikringer som bestyrelses- og ledelsesansvar, professionsansvar og erhvervs- og produktansvar.

Det marked fortsætter HDI-Gerling på, men selskabet udvider nu paletten med industriforsikringer dækkende hele verden. Selskabets målsætning er, at industriforsikringerne over de næste fire år skal op på en årlig præmieindtægt på niveau med specialforsikringerne, så HDI-Gerling i Danmark står på to lige store ben. Af konkurrencemæssige hensyn vil Michael Klitvad ikke sætte præcise tal på, men der er tale om et trecifret millionbeløb.

13BUSPix-forside-HDI.jpg

HDI-Gerling har et globalt netværk med service i 39 lande via egne filialer eller associerede selskaber og derudover partnerskaber i mere end 100 lande. Dermed kan udstedelse af lokalpolicer og skadebehandling ske globalt, mens forsikringsmægler og kunden begge har adgang til at følge processerne via et IT-system. På den baggrund appellerer HDI-Gerling både til de helt store selskaber, men også de lidt mindre, der er på vej frem, siger Michael Klitvad.

»Hvis du tager den helt store virksomhed med datterselskaber i 30 lande, er vi qua netværket meget attraktive. Omvendt hvis du er en dansk upcoming virksomhed, som har to-tre datterselskaber i Europa, vil vi være en fantastisk partner, fordi vi vil være meget nær. I de tilfælde, hvor virksomheden sidder med nogle lokale forsikringsselskaber, som ikke på samme måde kan følge virksom­heden til Polen eller Holland eller andre steder, der er vi så kendt i markedet, at vi over natten kan løse opgaver og policer for dem der,« siger Michael Klitvad.

Ifølge direktøren skal HDI-Gerling særligt konkurrere med internationale giganter som tyske Allianz, schweiziske Zurich og amerikanske AIG, da disse selskaber udbyder samme form for globale netværk. Michael Klitvad erkender, at selskabets store opgave bliver at overbevise forsikringsmæglerne – der normalt er hyret af de store virksomheder til at assistere på forsikringsfronten – om, at HDI-Gerling kan magte opgaven.

15BUSIDA-forsikring.jpg

»For os er det vigtigt at overbevise forsikringsmæglerne om, at vi har ekspertisen og er et godt alternativ til det selskab, de bruger i forvejen. Rent konkurrencemæssigt er det også en fordel for forsikringsmæglerne, at de kan sige til deres kunder, at der nu er en ny spiller på markedet. For så er der én mere at indhente tilbud hos,« siger Michael Klitvad.

Han er dog overbevist om, at HDI-Gerling med sin internationale erfaring nok skal vinde indpas hos forsikringsmæglerne, hvor han salgsmæssigt vil slå på det brede, globale netværk.

»Forsikringsprodukterne er i store træk ens hos de forskellige selskaber. Forskellen ligger i kapaciteten og den globale service og ekspertise, som kunden får adgang til,« siger Michael Klitvad, der læner sig op ad erfarne folk i moderselskabet.

»I Hannover på vores hovedkontor har vi fantastisk dygtige specialister siddende, som vi arbejder tæt sammen med her på kontoret. Og det giver en tryghed, men også en ekspertise, så forsikringsmæglerne ved, at når de tager kontakt til os på nogle af de her specielle risici, som industrivirksomhederne har, så er baglandet i orden,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen