Berlingske Business

TrygVesta giver den gas i Finland

TrygVesta giver den gas i Finland - 1
Med den ekspansionsivrige koncernchef Stine Bosse i spidsen står Nordens næststørste forsikringsselskab på spring for at gå på powershopping i Finland. Foto:

Den danske forsikringsgigant klar til at gå på storopkøb i Finland, der er selskabets svageste marked. Målet er at øge præmieindtægterne med flere mia. kr. på årsbasis via opkøb af mellemstore forsikringsselskaber.

Børsnoterede TrygVesta A/S med en omsætning på 17 milliarder kr. pønser på at købe op for at blive endnu større i Norden. Med den ekspansionsivrige koncernchef Stine Bosse i spidsen står Nordens næststørste forsikringsselskab på spring for at gå på powershopping i Finland.

Hendes trategi er klar: Tryg skal i de kommende år øge præmieindtægterne fra nye finske kunder med milliard-beløb, hvis det er muligt.

»Vi vil gerne købe finske selskaber op, så vores præmieindtægter bliver øget med flere milliarder kr. på årsbasis i Finland,« siger Investor Relations manager Lars Møller.

Udfordrer Nordens største forsikringsselskaber
Selskabet har i dag en markedsandel på 4,5 procent på det finske marked for privatkunder.

Den børsnoterede forsikringsgigant med hovedsæde i Ballerup jagter opkøb af især mellemstore finske forsikringsselskaber, der kan give TrygVesta volumen i Finland, hvor selskabet i dag står svagest af de nordiske markeder. Det lægger de ikke skjul på i selskabet.

Det er første gang, at TrygVesta offentligt bliver så konkret i forbindelse med sin finske satsning. Kampen om det finske marked kommer givet ikke til at gå stille af, da TrygVesta udfordrer Nordens største forsikringselskab IF og Pohjola. Begge er finskejede.

Lykkes det via opkøb at øge præmieindtægterne årligt med f.eks. tre milliarder kr. i Finland, vil Trygs markedandel blive øget med 12 til 13 procent på det finske privatmarked. Dermed kommer selskabets markedandel op på omtrent 17 procent i Finland.

»Vi kigger på de muligheder, der er på det finske marked. Da Finland har mange gensidige selskaber, gør det vores udfordringer lidt større, hvis vi skal købe,« siger Lars Møller.

Gensidige forsikringsselskaber er ejet af kunderne. TrygVesta, der også tidligere har været et gensidigt selskab og er det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden med 4.000 medarbejdere fordelt på Danmark, Norge, Finland. TrygVesta, har følgende placeringer:

Nummer ét i Danmark med markedandel på cirka 21 procent og nummer tre i Norge med en markedsandel på 18,5 procent. Forsikringskæmpen købte i april det svenske skadesselskab Moderna for 810 mio. kr. Det bragte markedsandelen i Sverige op på 2,5 procent mod tidligere 0,5 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen