Berlingske Business

Trygs gamechanger tager form

tryg
Foto:

Tryg er på vej med et brag, som kan vende op ned på den fastlåste konkurrence på forsikringsområdet herhjemme.

Tryg er på vej med et brag, som kan vende op ned på den fastlåste konkurrence på forsikringsområdet herhjemme. På et møde 18. marts præsenteres Trygs repræsentantskab for en ny tilbagebetalingsmodel på fem-otte procent af kundernes præmiebetalinger. Dermed bevæger landets største forsikringsselskab sig væk fra gruppen af indtjeningssultne børsselskaber og over i kategorien gensidige selskaber, som deler årets overskud ud til kunderne. Det kan betyde rigtigt meget for forsikringsmarkedet, der i en årrække har været fastlåst i en situation, hvor erstatningsudgifterne nok er faldet, men det er ikke rigtigt kommet kunderne til gavn i form af lavere forsikringspræmier.

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg

Gennemfører Tryg sin overskudsdeling, bør aktører som Topdanmark, Alm. Brand, Codan og Alka komme til at se mindre attraktive ud i kundernes øjne. For disse tre selskaber arbejder alle ud fra den mere traditionelle forsikringsmodel, hvor selskabet først og fremmest eksisterer for at give aktionærerne et godt afkast, hvad der er lykkedes over al forventning i de senere år.

Man kan argumentere for, at det er et strategisk klogt træk fra Trygs side. For selv om resultaterne forsat er gode, oplever Tryg, at toplinjen de seneste to år er faldet med cirka 1,5 mia. kroner eller knap ti procent. Det er endda sket på trods af, at Tryg har hævet priserne, hvilket udløste nogen uro hos kunderne. Til sammenligning har en aktør som fagforeningsejede Alka held til at øge de samlede indtægter. Det samme gælder Danmarks største gensidige forsikringsselskab, GF Forsikring, som løbende betaler overskuddet tilbage til kunderne.

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg

I det hele taget synes et gensidigt selskab at være en god vej til at optimere situationen, hvis man som kunde er ærgerlig over kun at få en relativt lille del af sine forsikringspenge tilbage i form af erstatninger, som Berlingske Business beskriver det i dag.

For det tyder ikke rigtigt på, at der er en priskrig på vej. Dertil sidder selskaberne lidt for lunt i det – og ingen ønsker for alvor at løbe risikoen ved at lokke nye kunder til i en stor offensiv. Man kan endda diskutere, om branchens egen højt besungne Forsikringsguiden er med til at svække konkurrencen, fordi selskaberne så har mulighed for at se præcis, hvordan konkurrenterne sætter prisen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen