Berlingske Business

Tryg udsat for hacker-angreb op til regnskabsaflæggelse

a
Foto:

. Forsikringskoncernen Tryg, der i næste kommer med regnskab for første kvartal, blev før påske udsat for et hacker-angreb rettet mod bestemte medarbejdere, der ligger inde med information af forretningsfølsom karakter.

Angrebet fandt sted 23. marts og skete i form af såkaldt spear phishing, som er i familie med de falske phishing-mails, men går målrettet efter bestemte medarbejdere.

I det pågældende tilfælde modtog to medarbejdere i Trygs Investor Relations-afdeling og kommunikationscheferne i henholdsvis Norge og Danmark en enslydende mail med vedhæftende pakkefiler, som - hvis man klikkede på dem - potentielt kunne have givet udefrakommende adgang til computeren.

- At det lige nøjagtigt er fire nøglemedarbejdere i Tryg, som sidder inde med vitale informationer om vores regnskab her ganske få dage før offentliggørelsen, fortæller mig en historie om, at det bestemt ikke er tilfældigt - det er helt klart et målbevidst angreb for at få nogle oplysninger, man så kan bruge, siger koncernsikkerhedschef i Tryg Tom Engly til Ritzau Finans.

Afsenderne af de pågældende mails var tilfældige udenlandske adresser og indeholdt ikke noget specielt sofistikeret indhold, og to medarbejdere var da også hurtige til at reagere ved at sende dem ind i en phishing-postkasse, hvorefter selskabet hurtigt fandt frem til, at to andre medarbejdere havde modtaget en tilsvarende mail.

- Bare det, at man prøver de her fire medarbejdere, er det, der får mine antenner til at folde sig ud. I en travl hverdag ville man godt kunne finde på at trykke på et link, og hvis det var lykkedes dem - og andre sikkerhedssystemer ikke forhindrede det - så ville de i princippet have sikret sig adgang til de her computere, siger Tom Engly.

I modsætning til andre typer af hacker-angreb, hvor formålet er at ødelægge, så er målet her omvendt at opnå noget, og det foregår meget stille, hvis de udvalgte medarbejdere falder for fristelsen til at aktivere de links, der følger med - i dette tilfælde et fjernstyringsprogram.

Ifølge Tom Engly viser statistikker, at der kan gå rigtig lang tid, før sådanne angreb overhovedet bliver opdaget, og i mellemtiden kan vigtige informationer komme i de forkerte hænder.

- Det er det, jeg kalder den skjulte risiko, og det er desværre nok noget, som rigtig mange virksomheder har, uden at de er klar over det, siger han.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen