Berlingske Business

Tryg ruster sig til milliardopkøb

Tryg
Tryghedsgruppen har en formue på ca. 30 milliarder kroner. Foto: Morten Stricker

Trygs ejere er på sigt klar til at investere op mod 30 mia. kr. i opkøb af forsikringsselskaber for at bevare selskabets førerposition i Norden, lyder det fra bestyrelsesformand Jørgen Huno Rasmussen.

Tryg vil ikke tabe den store nordiske forsikringskrig. Nu melder Trygs største aktionær, Tryghedsgruppen, sig villig til at bringe sin 30 mia. kr. store pengetank i spil for at opkøbe konkurrerende forsikringsselskaber for at sikre, at Tryg også fremover har en førerposition i Norden.

Det er Trygs absolutte førstemand, Jørgen Huno Rasmussen - nyvalgt formand for bestyrelsen og formand for fonden Tryghedsgruppen, der sidder på 60 pct. af Trygs aktier - som i et interview med Berlingske Business redegør for den mere ekspansive strategi, som landets største forsikringsselskab vil anlægge på langt sigt:

»Vi er klar til at købe op. Tryghedsgruppen har en formue på i alt ca. 30 mia. kr., hvoraf ca. 7 pct. er bundet i mindre selskaber. Så vi er en stærkt formuende hovedaktionær, som er klar til at konsolidere på et tidspunkt, når det måtte være relevant,« siger Jørgen Huno Rasmussen, som af konkurrencemæssige grunde ikke vil sige præcist, hvor mange penge Tryghedsgruppen er villig til at bruge på fremtidens opkøb.

Udmeldingen kommer, efter at Trygs tidligere topchef Stine Bosse har advaret om, at Danmark risikerer at miste sin førerposition inden for nordisk forsikring, hvad der kan tolkes som en kritik af, at Tryg har valgt en mere defensiv strategi under den nye topchef, Morten Hübbe. F.eks. solgte Tryg sin finske forretning fra sidste år.

Desuden har Trygs største nordiske konkurrenter, Gjensidige og If, været på strandhugst ved at købe stort op i forskellige danske forsikringsselskaber.

Jørgen Huno Rasmussen bekræfter, at Tryg i en periode har været fokuseret på lønsomhed frem for vækst:

»Nu nuancerer vi det ved at sige, at der kommer en dag efter denne. Enhver strategi skifter fase - og vi tænker allerede på, hvad der skal ske i næste fase. Vores ambition er på langt sigt at blive Skandinaviens førende forsikringsselskab,« siger Jørgen Huno Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen