Berlingske Business

Tryg overrasker positivt i andet kvartal

pix-mortenhubbe
Morten Hübbe, koncernchef i forsikringskoncernen Tryg. Foto:

Udgifter til storskader er med til at sænke forsikringskoncernen Trygs overskud i andet kvartal en anelse - men resultatet er alligevel betydeligt bedre end ventet.

Tryg kommer ud af andet kvartal lidt svagere end sidste år. Resultatet før skat for kvartalet lyder på 688 millioner kroner, hvilket er 13 millioner kroner mindre end samme kvartal sidste år. Det fremgår af forsikringskoncernens halvårsregnskab, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Trods faldet er resultatet dog markant bedre end det, analytikerne havde forventet. Gennemsnitsestimatet fra SME Direkt lød på 588 millioner kroner, så her overrasker Tryg altså positivt.

Årsagen til, at analytikerne havde ventet et svagt resultat i andet kvartal, var, at Tryg har haft store udgifter til storskader - blandt andet i Norge, hvor der har været omfattende oversvømmelser. Tryg noterer sig da også i regnskabet, at kvartalet har budt på det højeste niveau af vejr- og storskader i fire år.

I kroner og øre lød det på 272 millioner kroner mod 89 millioner kroner samme periode sidste år.

Men de udgifter bliver opvejet blandt andet det effektiviseringsprogram, som forsikringskoncernen har rullet ud. Det har påvirket resultatet positivt med 95 millioner kroner i kvartalet, noterer Tryg sig. Derudover er investeringsresultatet positivt med 13 millioner kroner. Samme periode sidste år lød det på minus 111 millioner kroner.

Den forsikringstekniske combined ratio, der viser, hvor meget der bruges på erstatningsudbetalinger og omkostninger pr. 100 kroners præmieindtægt, endte i kvartalet på 86,7, hvilket er bedre end analytikerestimatet på 87,9.

»Med resultatet for første halvår 2013 er Tryg godt på vej mod at levere på sit erklærede mål om en stabil combined ratio på 90 eller derunder fra tredje kvartal 2013,« siger koncernchef Morten Hübbe i en skriftlig kommentar til regnskabet.

Tryg-topchefen noterer sig også, at alle forretningsområder har bidraget til det positive resultat i første halvår

»Det er meget tilfredsstillende, at vi nu har en stabil situation i alle fire forretningsområder. Det er ikke længe siden, vi havde tab i Sverige og dårlige resultater i Erhverv, men det er så til gengæld her, vi nu ser de største forbedringer,« siger Morten Hübbe.

Kvartalets bruttopræmieindtægter blev lidt lavere end sidste andet kvartal sidste år. De endte på 4.962 millioner kroner i kvartalet. Sidste år endte de i kvartalet på 5.057 millioner kroner, hvilket analytikerne havde ventet Tryg kunne matche igen i år. Her skuffede Tryg således en smule.

Det ændrer dog ikke ved, at forsikringskoncernen alt i alt er kommet stærkere ud af kvartalet end ventet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen