Berlingske Business

Tryg-formand bruger Topdanmark som skrækeksempel

billede
Jørgen Huno Rasmussen, formand for Tryg og TryghedsGruppen, bruger konkurrenten Topdanmark som et skrækeksempel for, hvad Tryg kunne risikere at ende som. Foto:

Tryg-formand Jørgen Huno Rasmussen vil for alt i verden undgå, at Tryg ender som konkurrenten Topdanmark, hvor det svenske forsikringsselskab If reelt sidder på magten.

Landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, har bragt sig selv i en gevaldig kattepine. Det siger Jørgen Huno Rasmussen, der er formand i Tryg Forsikring, landets største forsikringsselskab.

Topdanmark er i den situation, at det konkurrerende forsikringsselskab If tidligere har købt en stor portion aktier i Topdanmark, og i takt med at Topdanmark løbende gennemfører selskabets tilbagekøbsprogram, bliver If's ejerandel blot større og større.

Ejerandelen er nu oppe på omkring 30 pct., og det betyder, at If reelt sidder på magten i Topdanmark. Topdanmark har nemlig en forholdsvis spredt ejerkreds, og derfor er der ikke så mange, der møder op til Topdanmarks generalforsamlinger. Dermed kan If alene med egne stemmerettigheder mønstre et flertal.

14BUSJoergen-Huno-Rasmussen.jpg

If's magtfulde position i Topdanmark blev taget til et nyt niveau på den seneste generalforsamling, hvor If fik valgt sin adm. direktør, Torbjörn Magnusson, ind i Topdanmarks bestyrelse. Og det er altså en klemt situation som denne, som Jørgen Huno Rasmussen nu kommenterer på.

»Det er der ikke nogen, der vil ønske for selv sin værste fjende,« siger Jørgen Huno Rasmussen om situationen, som han beskrev - dog uden at nævne hverken Topdanmark eller If ved navn.

Udtalelsen kom tirsdag aften, da der var debatmøde om TryghedsGruppen, hvor Jørgen Huno Rasmussen også er formand. TryghedsGruppen, der ejer 60 pct. af Tryg Forsikring, har i øjeblikket gang i en valgkamp i Region Hovedstaden, og i den forbindelse mødte Jørgen Huno Rasmussen Finansforbundets formand, Kent Petersen, i en slags kandidat-duel.

»Jeg har det fint med at være på besøg i løvens hule,« sagde Jørgen Huno Rasmussen i sin indledende tale, og der er da heller ikke tvivl om, at de to kandidater, der begge er på valg til repræsentantskabet, har forskellige holdninger til, hvad der skal ske med TryghedsGruppen i fremtiden.

14BUSJoergen-Huno-Rasmussen.jpg

Jørgen Huno Rasmussen brugte Topdanmark-historien som et skrækeksempel på, hvad der kan ske, hvis man vælger at opløse det anker-selskab, der står bag forsikringsselskabet - i dette tilfælde TryghedsGruppen. Det er der dog ingen i repræsentantskabet eller blandt de nye kandidater, der ønsker.

Én af de ting, der fylder meget i valgkampen, er den bonusmodel, som repræsentantskabet er i gang med at finde på, så TryghedsGruppens medlemmer - der er alle kunder i Tryg Forsikring og Nordea Liv & Pension i Danmark - kan få større gavn af sit ejerskab af TryghedsGruppen.

TryghedsGruppen har i dag en formue på over 37 mia. kr., så der er meget på spil.

Læs mere om kandidaterne og deres synspunkter på TryghedsGruppens hjemmeside.

Kari Stadigh

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen