Berlingske Business

Treårige bindinger på firmapensioner skal koste

pfa
PFA Pensinos hovedsæde ved Nordhavn i København. Foto:

Betaling. Forsikringsmælgere kan ikke lide treårige firmaaftaler for pension, som virksomhederne ikke kan komme ud af. Den slags aftaler kræver, at virksomhederne får ekstra gode vilkår på pensionsordningerne for deres medarbejdere, fremhæver mæglerne.

Det skal koste dyrt for PFA Pension, når selskabet kræver, at virksomheder skal binde sig til treårige uopsigelige firmaaftaler. Hvis virksomhederne skal accepetere det, skal de have ekstra gode priser og vilkår på deres pensionsordninger for deres medarbejdere.

Sådan lyder det fra forsikringsmæglerne Willis og Aon. Budskabet kommer efter, at Business mandag kan afsløre, at PFA som det eneste af landets pensionsselskaber sætter treårige »lænker« på kunderne. Det sker blandt andet som betingelse for, at PFA vil tilbyde medarbejderne i de pågældende virksomheder at skifte deres gamle pensioner med garantier ud med de nye markedsrenter og få en bonus med i form af en stor pose penge.

pfa

Det fremgår af mail-korrespondancer mellem PFA og to forskellige firmakunder, som Business er kommet i besiddelse af.

Direktør i forsikringsmægleren Willis Søren Andersen kan kun lide bindingerne, hvis firmakunderne får noget ud af dem i form af bedre aftaler med PFA.

»Standard er, at man kører med relativ kort opsigelsesvarsel på firmapensionsordninger. Vi er som udgangspunkt ikke tilhænger af den slags bindinger. Det hæmmer mobiliteten på markedet. Men vi er heller ikke modstandere. Det væsentlige er, at det kommer kunderne til gode. De skal have gevinsten med blandt andet gode priser på forsikringer og lave investeringsomkostninger,« siger Søren Andersen.

Nye omkostninger kan komme til

Nogenlunde samme melding kommer fra afdelingsdirektør hos Aon Jannik Achdam Schütz Andersen.

»Vi vil ikke anbefale, at virksomhederne binder sig til en treårig-aftale. Alt med bindinger og tvang er vi ikke tilhænger af. Men vi er med på, at nogen har gjort det, fordi de har fået ekstra gode vilkår i PFA. Men man skal være klar over, at PFA kan smide alt muligt andet i hovedet på dig i løbet af de tre år. Det kan godt være, at du er blevet lovet en billig forsikring på tab af erhvervsevne, men så kommer der måske nogle omkostninger på andre områder,« siger Jannick Andersen, der slet ikke kan forstå, hvorfor PFA har behov for at låse firmakunderne tre år, fordi de fleste af virksomhederne under alle omstændigheder bliver hos det samme pensionsselskab i flere år.

»Virksomhederne skal tænke på, at der kan ske meget på pensionsmarkedet på tre år. Arbejdsgiverne skal stå på mål over for medarbejderne med pensionsordningerne. Og hvis der sker noget med den, som forringer den, er det svært at forklare de ansatte, at de først kan få en ny ordning om halvandet år,« siger Jannick Andersen.

Tilsynet forbød binding

Spørgsmålet om at binde pensionskunder har tidligere været et hedt debatemne i branchen. For nogle år siden begyndte pensionsselskaberne over en bred kam at tilbyde deres kunder med de gamle pensioner med garantier, at de kunne gå over til den nye pension i form af en markedsrente. Gjorde de det, ville de få en ekstra pose penge med svarende til værdien af deres garanti.

Det kan eksempelvis være, at den enkelte medarbejder får 500.000 kr. oveni, hvis vedkommende har en opsparing på en mio. kr. I første omgang sagde alle pensionsselskaberne, at den enkelte kunde efterfølgende skulle blive i selskabet i tre år, hvis personen skulle have en bonus med ved omvalg.

Efter længere tids overvejelser gik Finans-tilsynet ind og forbød den binding. Men Tilsynet var ved den lejlighed ikke inde og tage stilling til firmaordninger og på spørgsmålet om PFAs kontrakter er i orden, lyder et lidt tvetydigt svar fra Tilsynet.

»Reglerne vedrører de situationer, hvor det er selskabet, der tilbyder et omvalg. Hvis det er på kundens initiativ, er det ikke helt så firkantet. Så gælder de aftaler, der indgåes mellem parterne. Man kan godt spørge, om det er et rimeligt aftalevilkår at binde folk i tre år. Der skal normalt meget til, før man kan binde folk i tre år. Hvis disse kunder mener, at der er et problem, har de mulighed for at henvende sig til Finanstilsynet,« siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets Forbrugerkontor.

Mangler ikke konkurrence

Den nye topchef hos PFA Allan Polack erkender, at selskabet binder kunderne i forbindelse med firmaaftaler. Men han afviser, at spørgsmålet om hvorvidt medarbejderne kan få bonus med, hvis de opgiver deres garantier og går over til markedsrente, er dét, som er den drivkraft i den sammenhæng.

»For os er to ting afgørende for, at vi udformer treårige uopsigelige kontrakter med firmakunder. Dels er det en stor operationel øvelse, når vi får en ny firmakunde ind. Vi har et omfattende rådgivningsarbejde af de enkelte firmakunders medarbejdere, hvor vi for eksempel blandt andet sidder ude i virksomhedernes kantine en fast dag om ugen og rådgiver medarbejderne,« siger Allan Polack.

»Det andet er, at når vi får en henvendelse fra en virksomhed, om at få PFA som leverandør, vil de gerne have en aftale, som rækker længere end de tre år. Dermed kan de regne med de priser, vi aftaler, og den kommunikation, vi laver med medarbejderne,« siger Allan Polack.

Er det ikke med til at hæmme konkurrencen med treårige kontrakter?

»Det er ikke anderledes end alle andre professionelle markeder. Når vi arbejder med vores firmakunder, opbygger vi et langsigtet samarbejde. Det er den bedste måde at gøre det på. Hvis der er et marked, hvor der er konkurrence, er det markedet for firmapensioner. Der er 29 pensionsselskaber og omkring 1.900 registrerede forsikringsmæglere. Det er ikke konkurrence, der mangler,« siger Allan Polack.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen