Berlingske Business

Totalkredit tiltalt for vildledende reklame

totalkredit
»Forbrugerombudsmanden mener, at de konkrete formuleringer i produktarkene har givet indtryk af, at bidragssatsen på fastforrentede lån ikke kan ændre sig i lånets løbetid,« skriver Totalkredit.

Anklagemyndigheden ved Københavns Politi har rejst tiltale mod kreditforeningen Totalkredit for vildledende reklame, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Det er Forbrugerombudsmanden, der på vegne af anklagemyndigheden møder i sager om overtrædelse af markedsføringsloven.

I forrige uge var det fremme, at Forbrugerombudsmanden havde meldt Totalkredit til politiet. Anmeldelsen gik på, at Totalkredit på sin hjemmeside gav indtryk af, at ydelsen på fastforrentede obligationslån var uforanderlig.

Billede

Men selv om renten er fast, så kan kreditforeningen ændre på den såkaldte bidragssats og dermed på den pris, som kunden skal betale.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er i strid med markedsføringsloven, og vil have selskabet idømt en bøde. Hvor stor bøden skal være, har man ikke lagt sig fast på.

Billede

Hos Totalkredit har man erkendt, at man er gået over stregen.

- Vi er enige i, at de konkrete formuleringer har kunnet misforstås. Det var en fejl, og det beklager vi. Så snart vi blev opmærksomme på fejlen, rettede vi den, lød det i forrige uge fra direktør Camilla Holm.

Nykredit

Det er anklagemyndigheden ved Københavns Politi, der har behandlet sagen. Og her har man altså vurderet, at der er tale om overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 3. Dermed er anklagemyndigheden på linje med Forbrugerombudsmanden.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen