Berlingske Business

Topdanmark opjusterer trods tilbagegang

sagild billede
Christian Sagild, adm. direktør i Topdanmark. Foto:

Topdanmarks resultat for første kvartal 2015 kan ikke måle sig med resultatet i samme periode sidste år, men forsikringskoncernen løfter forventningerne til hele året.

Der er tilbagegang i forsikringskoncernen Topdanmark, der for første kvartal 2015 kan præsentere et resultat efter skat på 310 mio. kr. mod 418 mio. kr. i første kvartal 2014.

På nøgletallet combined ratio, der viser udgifterne pr. 100 kr. i indtjening, lander Topdanmark på 90,7 mod 89,5 i første kvartal 2014.

Ifølge adm. direktør Christian Sagild skyldes det især, at første kvartal i 2014 var præget af unormalt godt vejr, hvor der i 2015 har været lidt flere skader som følge af vejret.

»I første kvartal i 2014 var vi helt forskånet for udgifter til storme og andre vejrligsskader, hvilket vi ikke forventer eller budgetterer med. I år har første kvartal været mere normalt. Vi har haft en storm, nemlig Egon, som kostede 40 mio. kr. og vi har også haft færre afløbsgevinster og et lavere renteniveau end sidste år,« siger Christian Sagild og tilføjer:

»Tilsammen har vejrligsskader, færre afløbsgevinster og det endnu lavere renteniveau kostet 75 mio. kr. i årets første tre måneder. Men det forsikringstekniske resultat er kun faldet med 33 mio. kr. Så underliggende er driften forbedret med godt 40 mio. kr.«

Topdanmark går tilbage på præmieindtægterne på skadesforsikring, der er faldet med beskedne 0,8 pct. fra 2.261 mio. kr. til 2.242 mio. kr. Den udvikling er fordelt med et fald på erhvervsmarkedet på
2,4 pct. og en fremgang på privatmarkedet med 0,4 pct.

Den lavere præmieindtægt på erhvervsmarkedet skyldes, at en række store og mellemstore kunder har forladt Topdanmark.

»På privatmarkedet har vi en beskeden vækst. Vi kan konstatere, at konkurrencen på privatmarkedet er hård og intensiveret. For at øge Topdanmarks konkurrencekraft lancerer vi i andet kvartal en ny og mere konkurrencedygtig tarif på bilforsikringer,« siger Christian Sagild.

Imens er præmieindtægterne på livsforsikringsdelen steget med 31,1 pct. fra 1.233 mio. kr. til 1.617 mio. kr.

På trods af fremgangen i præmieindtægter på livsforsikring, falder resultatet på denne forretningsdel til 34 mio. kr. fra 74 mio. kr. i første kvartal 2014. Det skyldes særligt et lavere investeringsafkast. Investeringsafkastet blev 192 mio. kr. i første kvartal 2015 mod 278 mio. kr. i samme periode sidste år.

»Det er dog stadig et flot investeringsafkast, og det er bedre end forventet,« siger Christian Sagild.

På baggrund af resultaterne opjusterer Topdanmark forventningerne til hele årets resultat. Den modelmæssige resultatprognose for 2015 opjusteres fra 900-1.000 mio. kr. til 1.000-1.100 mio. kr. efter skat og ekskl. afløbsresulat i 2.-4. kvartal 2015, skriver Topdanmark.

»Når vi opjusterer resultatprognosen, skyldes det blandt andet, at vi på trods af stormen Egon havde færre udgifter til vejrligsskader, end der var afsat. Endvidere har vi haft afløbsgevinster i første kvartal, som der ikke er budgetteret med, og endelig er investeringsafkastet bedre, end vi regnede med ved den forrige resultatprognose,« siger Christian Sagild.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen