Berlingske Business

To østdanske banker planlægger fusion

Vordingborgbank_Business
Vordingborg Bank og Lollands Bank går sammen under navnet Vor Bank. Foto:

Bestyrelserne i Lollands Bank og Vordingborg Bank ønsker at fusionere de to banker under navnet Vor Bank.

Ledelserne i Lollands Bank med hovedsæde i Nakskov og hos kollegaen Vordingborg Bank er blevet enige om, at de to banker skal søge en sammenlægning. Det meddeler de to pengeinstitutter i en fælles meddelelse til fondsbørsen.

De to banker er begge børsnoterede banker, og fusionen sker på eget initiativ, understreger de i meddelelsen - hvor de også afslører, at den kommende bank får navnet Vor Bank.

»Efter fusionen vil den fusionerede bank være en endnu stærkere lokal aktør med et forbedret forretningsgrundlag, en forbedret rentabilitet, og et højere kapitalgrundlag,« hedder det fra bankerne, som også understreger, at den fusionerede banks nøgletal vil alle ligge inden for Finanstilsynets grænseværdier i tilsynsdiamanten.

De to bankers samlede udlån og garantier får en fordeling med ca. 40 procent til privatkunder og ca. 60 procent til erhvervskunder. En god spredning af erhvervsudlånene betyder, at der efter fusionen ikke vil være en eksponering mod enkeltbrancher på over 15 procent.

Lollands Bank beskæftiger 61 medarbejdere og Vordingborg Bank beskæftiger 48 medarbejdere.

Den fusionerede bank Vor Bank vil få en balance på ca. 3 milliarder kroner og en egenkapital på ca. kr. 400 mio. kroner. Den fusionerede bank ville opgjort pr. 30. juni 2013 have en proforma solvens på 16,9 procent og et proforma individuelt solvensbehov på 10,8 procent, skriver de to banker i meddelelsen.

Vordingborg Bank kom ud af første halvår med et underskud før og efter skat på henholdsvis 7,0 mio. kr. og 6,2 mio. kroner, til dels som følge en godtgørelse til en fratrådt direktør og en ledende medarbejder på 6,2 mio. kr. og dels en konsekvens af nedskrivninger på udlån svarende til 8,6 mio. kr.

Lollands Bank havde for første halvår et resultat på 14,3 mio. kr. før skat.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen