Berlingske Business

Tilsynsformand: Nødgaard var direktør i en historisk periode

Mads Bryde Andersen, ny formand for Finanstilsynets bestyrelse.
Overskrift
Mads Bryde Andersen, ny formand for Finanstilsynets bestyrelse. Foto:
Mads Bryde Andersen
Overskrift
Mads Bryde Andersen, ny formand for Finanstilsynets bestyrelse fotograferet tirsdag 1. juli 2014. Foto:
 

Ulrik Nødgaard var chef for Finanstilsynet i en historisk turbulent periode - af to årsager, som dybest set hænger sammen, lyder det fra tilsynets formand.

Det kom bag på formanden for Finanstilsynets bestyrelse, da Ulrik Nødgaard sagde sin stiling som direktør op for at blive direktør for Finansrådet.

Professor, dr.jur. på Københavns Universitet, Mads Bryde Andersen har været meget tilfreds med sin direktør, og han havde med egne ord »ikke set det komme.«

»Det er altid en overraskelse, når en embedsmand, der har fulgt den slagne vej, pludselig forlader embedsværket. Jeg havde ikke se det komme,« siger Mads Bryde Andersen.

Ulrik Nødgaard

Han har stor respekt for den indsats, som Ulrik Nødgaard har ydet for Finanstilsynet gennem en periode, der kunne kaldes historisk turbulent på grund af finanskrisen.

Han kom jo til midt i stormen i et uventet stilingsskifte - turbulent fordi krisen rasede på sit højeste, og et stort antal institutter brød sammen, og regelsættet blev af samme årsag ændret hele tiden. Så perioden har været historisk af de cykliske årsag

Mads Bryde Andersen, formand for Finanstilsynet om direktør Ulrik Nødgaards exit
DEL CITAT

Finanstilsynet

Som illustration af den forøgede mængde af regulering peger han på, at antallet af medarbejdere i Finanstilsynet i perioden med Ulrik Nødgaard ved roret er steget fra ca. 200 til 300.

Formanden har kun positive ting at sige om Ulrik Nødgaards indsats, og på spørgsmålet, om det er blevet en sværere stilliing af udfylde tilfredsstillende efter finanskrisen siger han:

»Reguleringsteknisk er det nok blevet en sværere stilling at udfylde - men der er også blevet flere mennesker til at udføre den. I Eigil Mølgaards (den forrige direktør for Finanstilsynet, red.) tid var opgaven nok sværere rent politisk. Det var en meget svær opgave, Mølgaard løste med håndelag, snusfornuft og snilde.  Man gjorde nogle ting, som man ikke kan i dag, og hele den politiske del af opgaven er væk, fordi det er blevet mere reguleret. Men det er også imponerende, hvad Ulrik har gjort  inden for nogle andre rammer. Der har ikke været stor kritik af tilsynet i de senere år, og det er i sig selv imponerede,« siger Mads Bryde Andersen.

Morten Niels Jakobsen

Den nye tilsynsdirektør skal udpeges af erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen med bestyrelsen som høringspart.

Hvilken profil eller baggrund har din ideelle kandidat til jobbet?

»Jeg kan ikke sige noget om det. Der er bestyrelsesmøde i morgen, hvor vi tager en samtale om det. Men der vil være nogle formelle krav i stillingsopslaget, der bliver slået op. Men det udelukker ikke, at ministeriet også bruger et rekrutteringsbureau,« siger Mads Bryde Andersen.

Ulrik Nødgaard var som direktør for en styrelse ansat på en tidsbegrænset kontrakt på fem år. Den kan administrativt kan forlænges i tre år, hvilket Ulrik Nødgaard fik gjort for halvandet år siden.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen