Berlingske Business

Tilsyn strammer grebet om bankerne

Finanstilsynet
Det vækker bekymring i Venstre, der mener, at Finanstilsynet med det nye forslag vil få alt for stor indflydelse på den daglige bankdrift. Foto:

Finanstilsynet strammer grebet om bankerne yderligere gennem et nyt lovforslag, der gør det nemmere for tilsynet at afsætte genstridige bankchefer og bestyrelsesmedlemmer. Det vækker bekymring blandt borgelige politikere.

Det skriver Dagbladet Børsen.

»Man går nu meget tættere på bankledelserne og nærmest prikker dem på skuldrene i forbindelse med den daglige drift, hvorved grænsen mellem bankledelse og banktilsyn bliver mere flydende, udtaler Michael Camphausen,« advokat i Lett og Ph.d. i bankret ved Københavns Universitet, til Dagbladet Børsen.

Finanstilsynet har det seneste år haft mulighed for i specielle tilfælde at afsætte bankledelser, hvis de vurderer at vedkommende var skadende for tilliden til finanssektoren. Men med et nyt lovforslag som erhvervs- og vækstminister Anette Vilhelmsen har sendt i høring i slutningen af juni, kan tilsynet få udvidet sine beføjelser til at bruge den argumentation i flere tilfælde.

Det vækker bekymring i Venstre, der mener, at Finanstilsynet med det nye forslag vil få alt for stor indflydelse på den daglige bankdrift.

»Der er i høj grad grund til at være bekymret. Ad bagvej kan man frygte, at tilsynet kommer til at blande sig i ledelsens dispositioner. Vi er imod, at man bare sådan giver Finanstilsynet flere og flere beføjelser,« siger Kim Andersen (V), erhvervspolitisk ordfører for Venstre, til Dagbladet Børsen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen